U bent hier

Cambodia - Blended training on positive discipline FINISHED
Titel: 
Ontwikkeling van een op studiepunten gebaseerde gemengde bijscholingscursus rond positieve discipline en klasbeheer
Locatie: 
Nationaal
Timing: 
June 2021 - May 2022
Budget: 
$48.871
Donor: 
UNICEF
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; blended learning; positieve discipline; klasbeheer; gender-responsieve pedagogie; mentale gezondheid en psychosociale ondersteuning
Context: 

Crisissen verergeren bestaande ongelijkheden en kwetsbaarheden. De COVID-19-pandemie is geen uitzondering. Opdat leerkrachten en schoolleiders onderwijs zouden kunnen blijven verstrekken in een veilige omgeving voor alle kinderen, moeten wij hen steunen bij het toepassen van positieve discipline met voldoende aandacht voor geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning.

In Cambodja organiseert het Ministerie van Onderwijs, Jeugd en Sport (MoEYS) sinds 2015 met de financiële en technische steun van UNICEF opleidingen rond positieve discipline voor leerkrachten en schoolleiders. Deze opleidingen spelen een belangrijke rol in de reactie van de regering op COVID-19 en de plannen voor de heropening van de scholen. Rekening houdend met de tijdens de periode van social distancing geleerde lessen, ontstond de behoefte om deze opleidingen toegankelijker en kostenefficiënter te maken in moeilijke omstandigheden.

Doelstelling: 

Voor leerkrachten en schoolleiders in het lager onderwijs wordt een gemengde opleiding van a tot z rond positieve discipline ontwikkeld, om de ongelijkheden en kwetsbaarheden te verminderen die door de sluiting van de scholen door COVID-19 nog worden verergerd.

Partners: 
Werkwijze: 

In nauwe samenwerking met de technische departementen van het MoEYS en het Open Institute, past VVOB het ADDIE-model toe voor het ontwerp van instructieve systemen om een gemengde opleiding rond positieve discipline voor leerkrachten en schoolleiders te ontwikkelen op basis van het bestaande materiaal. De opleiding wordt aangevuld met een gids voor facilitators rond het bevorderen van gemengde cursussen. Beide materialen zijn beschikbaar op Moodle, het onlangs voltooide leerbeheersysteem van het MoEYS.

Aan het einde van het project:

  • Een gemengde online cursus over ‘Positieve discipline en klasbeheer’ is klaar voor grootschalige, nationale implementatie door het MoEYS;
  • De capaciteit van het MoEYS om cursussen voor blended learning te ontwerpen en te ontwikkelen, is versterkt.

 

Via Moodle van het MoEYS is de gemengde opleiding gemakkelijker toegankelijk, niet alleen voor aanbieders van professionele ontwikkeling voor leerkrachten in dienst, maar ook (op langere termijn) voor instellingen voor lerarenopleiding.

 

Foto boven: ©GPE/Livia Barton