U bent hier

Cambodia - SMILE banner photo
Titel: 
Verbetering van het wiskundeonderwijs in de eerste leerjaren door inclusief, op het niveau afgestemd onderwijs (SMILE, Strengthening early grade maths through inclusive, level-appropriate education)
Locatie: 
De provincies Kampong Thom, Kampot en Kep
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€4.840.000
Donor: 
België
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders; gender; wiskunde in de lagere klassen
Context: 

Uit de nationale beoordeling voor 2020 in Cambodja bleek dat de leerlingen van het lager onderwijs aan het eind van het derde leerjaar de verwachte wiskundevaardigheden missen: gemiddeld beantwoorden leerlingen in het derde leerjaar slechts 40% van de toetsvragen correct. Meisjes doen het slechter dan jongens. 

Uit de behoeftenanalyse bleek dat een lage inhoudelijke pedagogische kennis (IPK) bij leerkrachten een belangrijke reden is voor de lage leerresultaten. IPK gaat verder dan de kennis van de wiskundige inhoud en verwijst naar een reeks competenties van leerkrachten om een specifiek onderwerp goed te onderwijzen: de juiste voorbeelden selecteren, goede vragen stellen, fouten van leerlingen begrijpen en verhelpen, leermiddelen doeltreffend in de lessen integreren enz. 

Een tweede inzicht uit de behoeftenanalyse was de sterke aanwezigheid van genderstereotypen en van genderblindheid in de wiskundelessen. Aan meisjes worden minder of minder uitdagende vragen gesteld, zij krijgen minder verantwoordelijke rollen in groepsactiviteiten en de verwachtingen voor meisjes zijn in het algemeen lager. 

Dankzij een versterkte inhoudelijke pedagogische kennis en genderresponsieve pedagogische vaardigheden voor wiskunde verbeteren de (student)leerkrachten zowel de leerresultaten als het welzijn van hun leerlingen. 

Doelstelling: 

Startende leerkrachten en leerkrachten in nascholing geven een effectief, genderresponsief en op het niveau afgestemd wiskundeonderwijs in de lagere klassen (eerste tot derde leerjaar), waardoor de wiskundevaardigheden en het algemene welzijn van alle leerlingen worden verbeterd. 

Partners: 
  • Ministerie van onderwijs (Ministry of Education, Youth and Sports)
  • Lerarenopleidingen in de provincies Kep, Kampot en Kampong Thom
Werkwijze: 

Het SMILE-project is gericht op de versterking van de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders op het gebied van wiskunde in de lagere klassen van het lager onderwijs. 

Het project is opgebouwd rond 3 pijlers: 

  • Versterking van de competenties van lerarenopleiders en medewerkers van het ministerie om de mentors op scholen, schoolleiders en (student)leerkrachten in het lager onderwijs effectief te ondersteunen bij een op het niveau afgestemd en genderresponsief wiskundeonderwijs in de lagere klassen. 
  • Versterking van de inhoudelijke pedagogische kennis en de vaardigheden van de leerkrachten op het gebied van klassenmanagement door middel van professionele ontwikkelingstrajecten, dat wordt aangevuld met leren op afstand en mentorschap, waardoor leerkrachten hun recent versterkte vaardigheden in de praktijk kunnen brengen. 
  • Totstandbrenging van samenwerking, dialoog en adaptief leren tussen het ministerie van onderwijs en een of meer onderzoeksinstellingen voor de ontwikkeling van een empirisch onderbouwde schaalstrategie voor de opleiding en bijscholing van leerkrachten in een op het niveau afgestemd, genderresponsief en kwaliteitsvol wiskundeonderwijs in de lagere klassen. 

Het professioneel ontwikkelingstraject voor de leerkrachten is afgestemd op het accreditatiesysteem van het ministerie. Dit betekent dat leerkrachten na succesvolle afronding van de cursus studiepunten krijgen, wat hen ondersteunt in hun loopbaan.

Aan het einde van het project: 

  • De (student)leerkrachten van de lagere scholen beschikken over betere vaardigheden om wiskunde in de lagere klassen te onderwijzen en passen daarbij een doeltreffende, op het niveau afgestemde en genderresponsieve methode toe. 
  • De lerarenopleiders hebben de vaardigheden verworven die nodig zijn voor de uitvoering en ondersteuning van de lerarenopleiding inzake een op het niveau afgestemd, genderresponsief en kwaliteitsvol wiskundeonderwijs in de lagere klassen. 
  • De medewerkers van het ministerie van onderwijs hebben de vaardigheden verworven die nodig zijn voor de ondersteuning van de lerarenopleiding inzake een op het niveau afgestemd, genderresponsief en kwaliteitsvol wiskundeonderwijs in de lagere klassen.