U bent hier

Titel: 
Ontwikkeling en uitvoering van een bijscholingsprogramma voor lerarenopleiders van regionale opleidingscentra voor leraren en kleuterleraren, gefinancierd door CDPF Fase III
Locatie: 
Nationaal
Timing: 
August 2021 - June 2023
Budget: 
$330,930
Donor: 
Capacity Development Partnership Fund III via UNICEF
Sector: 
Kleuteronderwijs, lager onderwijs en lager secundair onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van de lerarenopleiders; blended learning
Context: 

Cambodja maakt een ernstige onderwijscrisis door: 59% van de kinderen is op het einde van het basisonderwijs niet vaardig in lezen, schrijven en rekenen (Wereldbank, 2020); en de eerste ronde van de ‘PISA for Development’-beoordeling liet ook op secundair niveau lage leerresultaten zien, met slechts 10% van de 15-jarigen die het minimumniveau voor wiskunde beheersen.

Het Cambodjaanse Ministry of Education, Youth and Sports (MoEYS) wijst in zijn strategisch onderwijsplan op de behoefte aan betere opleidingsprogramma's voor leerkrachten die hun inhoudelijke kennis en pedagogische vaardigheden versterken.

Doelstelling: 

Via een blended learning-benadering (gemengd leren) worden lerarenopleiders uitgerust, gemotiveerd en ondersteund met zowel academische inhoud als pedagogische vaardigheden.

Partners: 
  • Ministry of Education, Youth and Sports (MoEYS)
  • de 4 regionale lerarenopleidingscentra (RTTCs)
  • het opleidingscentrum voor kleuterleerkrachten (PSTTC)
Werkwijze: 

Het Capacity Development Partnership Fund (CDPF) is een partnerschap met meerdere belanghebbenden, waaronder MoEYS, EU, SIDA, USAID, GPE en UNICEF, en wordt beheerd door UNICEF. Het ondersteunt het strategisch onderwijsplan van het MoEYS, dat prioriteit verleent aan een belangrijke onderwijshervorming van de lerarenopleiding.

Het CDPF ontwikkelt de capaciteit van de lerarenopleiders in vier RTTC's en één PSTTC in Cambodja. Het totale project bestaat uit een combinatie van investeringen.

De verantwoordelijkheid van VVOB binnen het project richt zich op de ontwikkeling en levering van 11 activiteiten/cursussen voor continue professionele ontwikkeling via een blended learning-benadering voor lerarenopleiders en senior managers van de vijf lerarenopleidingscentra.

Aan het einde van het project...

  • via de 11 op studiepunten gebaseerde cursussen hebben de betrokken lerarenopleiders en managers hun competenties op het gebied van onderwijsinhoud, pedagogische vaardigheden, leerplanontwikkeling en technologische inhoudelijke kennis versterkt, en zijn zij in staat om te voldoen aan de ICT-/digitale eisen van het leren in de 21e eeuw
  • een kerngroep van Cambodjaanse lerarenopleiders (‘Master Trainers’) is geselecteerd om het programma mee te begeleiden, zodat ten minste 80 procent van de lerarenopleiders en managers van de 5 TTC's wordt bereikt
  • de digitale onderwijs- en leervaardigheden van de lerarenopleiders zijn verbeterd door de activiteiten van het programma online of via een door MoEYS georganiseerde gemengde aanpak te voltooien

 

VVOB ontwikkelt ook een strategie om het programma uit te rollen/op te schalen voor gebruik door MoEYS in zijn plannen om de lerarenopleiding te hervormen.