U bent hier

INCREASE header by GPE/Kelley Lynch
Titel: 
Implementatie van nationale leerplanhervormingen door middel van app-gebaseerd leren voor schoolleiders in het secundair onderwijs (INCREASE, Implementing national curriculum reforms through app-based learning for school leaders in secondary education)
Locatie: 
Nationaal niveau
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€ 4.320.271 euro (totaalbedrag van de uitgaven in het land en internationaal)
Donor: 
België
Sector: 
Secundair onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van schoolleiders; blended learning (gemengd leren); gelijkheid; gender
Context: 

In 2017 is Kenia begonnen met de implementatie van het nieuwe competentiegerichte curriculum. Die grote nationale hervorming werd eerst in het kleuter- en basisonderwijs doorgevoerd. Nu is het lager secundair onderwijs, een niveau dat in het vorige systeem niet bestond, aan de beurt.

Als onderdeel van de hervorming heeft het ministerie van onderwijs een reeks opleidingen voor leraren opgezet. Een eerste evaluatie van de hervorming van het basisonderwijs toonde een positief effect op de verdeling van de middelen, de houding van de leerlingen en de onderwijsmethoden. Ook bleek dat de kwaliteit van het onderwijs nog niet aan de normen voldoet en dat leraren zich nog niet comfortabel genoeg voelen om de nieuwe beoordelingsinstrumenten te gebruiken (Kenya Institute for Curriculum Development, 2018). De schoolleiders spelen een cruciale rol bij de doeltreffende implementatie van deze curriculumhervorming door de leerkrachten op hun school de nodige pedagogische ondersteuning te bieden. Deze onmisbare actoren beschikken echter vaak niet over instructievaardigheden of de mogelijkheden tot professionele ontwikkeling zijn beperkt.

Doelstelling: 

De schoolleiders in het lager secundair onderwijs verwerven sterke vaardigheden op het gebied van instructief leiderschap en organiseren een kwaliteitsvolle professionele ontwikkeling van de leerkrachten op schoolniveau. Op die manier ondersteunen ze de doeltreffende implementatie van van het competentiegerichte curriculum en geven ze de leerlingen de vaardigheden die ze in de 21ste eeuw nodig hebben voor hun educatieve en professionele toekomst.

Werkwijze: 

Het project INCREASE is gericht op de versterking van de professionele ontwikkeling van de schoolleiders om het competentiegerichte curriculum (CGC) in het lager secundair onderwijs effectief te implementeren.

Het project is opgebouwd rond 3 pijlers:

  • Ontwikkeling en levering van inhoud over instructief schoolleiderschap en management voor de implementatie van de CGC-hervorming in capaciteitsontwikkelingstrajecten.
  • Ontwikkeling, hosting en beheer van een online applicatie voor capaciteitsontwikkeling voor de schoolleiders van de lagere secundaire scholen over instructief schoolleiderschap voor de implementatie van de CGC-hervorming.
  • Verzamelen van verhalen over verandering, geleerde lessen en bewijzen van de kosteneffectiviteit van de app-gebaseerde professionele ontwikkelingstrajecten, die kunnen worden gebruikt voor de ontwikkeling van een institutionaliseringsstrategie voor blended modaliteiten van de continue professionele ontwikkeling voor de schoolleiders in het hele land bij de implementatie van de CGC-hervorming.

Aan het einde van het project:

  • De leiders van de lagere secundaire scholen en het personeel van het KEMI hebben hun vaardigheden op het gebied van instructief leiderschap versterkt om de hervorming van het leerplan te sturen.
  • Het KEMI host en beheert de app voor de professionele ontwikkeling van de leiders van de lagere secundaire scholen inzake instructief leiderschap, en past de app aan op basis van de gebruikerservaringen.
  • De schoolleiders van de lagere secundaire scholen bieden hun leerkrachten de nodige pedagogische ondersteuning om de effectieve implementatie van het nieuwe CGC te bevorderen door middel van professionele ontwikkelingstrajecten op school.
  • Het ministerie van onderwijs beschikt over bewijsmateriaal om blended vormen van professionele ontwikkeling voor schoolleiders te institutionaliseren.

 

 Foto kop ©GPE/Kelley Lynch: Leerling met schoolspullen. Nyeri Basisschool, Nyeri County, Kenia. April 2017