U bent hier

LEAP header
Titel: 
Ondernemerschap en landbouw praktisch leren (LEAP, Learning Entrepreneurship and Agriculture Practically)
Locatie: 
Nationaal niveau
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€4,840,000
Donor: 
België
Sector: 
Algemeen lager secundair onderwijs; technisch secundair onderwijs en beroepsonderwijs en -opleiding
Focus: 
Professionele ontwikkeling van (student)leerkrachten en TVET-(student)instructeurs; professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders; landbouwonderwijs; ondernemerschapsonderwijs; gender en ecologische duurzaamheid
Context: 

De agrovoedingssector is en blijft in de nabije toekomst een fundamentele pijler van de Ugandese economie. Met 66 procent van de werkende jongeren actief in de landbouw, is de sector ook cruciaal voor de werkgelegenheid voor jongeren. Naarmate het agrovoedingssysteem verandert, zal er bovendien steeds meer vraag zijn naar vaardigheden van hoog niveau voor de agrarische waardeketens. Jongeren hebben technische vaardigheden nodig voor een moderne, klimaatvriendelijke landbouw, samen met ondernemerschap en digitale vaardigheden voor de landbouw. 

Een kwaliteitsvol, genderresponsief landbouwonderwijs en een opleiding die aan dezelfde eisen voldoet, spelen een belangrijke faciliterende rol om jonge mannen en vrouwen te motiveren en voor te bereiden op werk in de agrovoedingssector. Het secundair onderwijs lijkt de Ugandese jeugd echter weg te leiden van de landbouw. De nog steeds gebruikelijke zuiver theoretische onderwijspraktijk slaagt er niet in de leerlingen gemotiveerd en bekwaam te maken en voor te bereiden op de veranderende eisen in de economie. Om het tij te keren, trachten recente plannen en beleidshervormingen in de onderwijssector de zwakke punten in het systeem voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders aan te pakken. 

Doelstelling: 

Leerkrachten en schoolleiders in het algemeen en technisch secundair onderwijs verstrekken een effectief, genderresponsief onderwijs in landbouw en ondernemerschap. 

Partners: 
  • Ministerie van onderwijs (Ministry of Education and Sports – Teacher Education & Training Department, TVET Teacher Training, Research & Innovation Department)
  • Uganda National Institute of Teacher Education
  • Lerarenopleidingen in Mubende, Unyama en Kabale (National Teachers' Colleges, NTC)
  • National Instructors' College Abilonino (NICA)
Werkwijze: 

Het project LEAP heeft tot doel de kwaliteit van het onderwijs in landbouw en ondernemerschap – en dus het leren – in het algemeen en technisch secundair onderwijs in Uganda te verbeteren. 

Het project steunt op twee pijlers: 

  • Verbetering van de onderwijskwaliteit en van het leren door de integratie van innovatieve onderwijsoplossingen in het systeem voor professionele ontwikkeling van leerkrachten landbouw en ondernemerschap en schoolleiders: 
    • Contextualiseren, testen en uitproberen van drie innovatieve onderwijsmethoden - loopbaangesprekken, projectgebaseerd leren voor agro-ondernemerschap en werkgebaseerd leren - samen met leerkrachten en opleidingscentra. 
    • Drie trajecten uitwerken voor samenwerking en afstemming tussen opleidingscentra, scholen en agrovoedingsbedrijven: rolmodellen, mentors, gastondernemingen. 
    • Gender en duurzaamheid integreren in de onderwijspraktijk en in de partnerschappen met de agrovoedingssector. 
  • Zorgen voor adoptie door de overheid en duurzaamheid door het creëren van een omgeving die opschaling mogelijk maakt: 
    • Een effectief, betaalbaar model ontwerpen en testen voor de blended professionele ontwikkeling van schoolleiders en leerkrachten.
    • Bewijsmateriaal verzamelen om de onderwijsoplossingen te verbeteren en te ondersteunen en de professionele ontwikkeling te versterken. 
    • Samen met overheidspartners een actieplan voor opschaling ontwikkelen en uitrollen. 

Aan het einde van het project: 

  • Startende leerkrachten passen een effectief, genderresponsief onderwijs toe in landbouw en ondernemerschap.
  • NICA en de NTC's in Mubende en Unyama bieden kwaliteitsvolle lerarenopleidingen aan die studentleerkrachten vaardigheden verschaffen om effectief, genderresponsief onderwijs in landbouw en ondernemerschap te verstrekken. 
  • NTC Kabale biedt een kwaliteitsvolle professionele ontwikkelingstraject aan die leerkrachten in bijscholing en schoolleiders vaardigheden verschaft om effectief, genderresponsief onderwijs in landbouw en ondernemerschap te verstrekken. 
  • Het ministerie van onderwijs heeft de voorwaarden gecreëerd om kwaliteitsvolle lerarenopleidingen en professionele ontwikkelingstrajecten op te schalen.