U bent hier

LEAD header photo
Titel: 
Leren bevorderen met beoordelingen en data (LEAD, Learning through assessment and data)
Locatie: 
Nationaal niveau
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€4.840.000
Donor: 
België
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten en (startende) schoolleiders; blended leren; gender; gelijke onderwijskansen
Context: 

Rwanda heeft veel vooruitgang geboekt wat betreft toegang tot onderwijs, maar verschillende studies tonen aan dat leerlingen nog steeds moeite hebben om basiscompetenties te verwerven. Dit leidt tot dubbelen en vroegtijdig schoolverlaten, en dat is disproportioneel het geval voor kwetsbare leerlingen.

Schoolleiders hebben hier een cruciale rol in te spelen, door hun leerlingen van nabij op te volgen. Om dat op een effectieve manier te kunnen doen, moeten schoolleiders hun skills versterken wat betreft het gebruik van data om te reflecteren, verbeteringsprocessen uit te werken, en de kwaliteit van bepaalde systemen en gelijke onderwijskansen te monitoren. En aangezien Rwanda de laatste jaren fors heeft geïnvesteerd in het opzetten van nieuwe scholen de afgelopen jaren, zijn het vooral die recent aangewezen schoolleiders die hierin kunnen groeien. Overheidsmedewerkers kunnen schoolleiders mee ondersteunen om hun leiderschapstaken effectief te verdelen op school, en om datagedreven beslissingen te maken.

Doelstelling: 

Schoolleiders en mentoren op school hebben de competenties om data te gebruiken om het lesgeven zo te verbeteren dat dubbelen, vroegtijdig schoolverlaten en ongelijke leeruitkomsten effectief worden aangepakt.

Partners: 
  • Ministerie van onderwijs (Ministry of Education)
  • Rwanda Basic Education Board (REB)
  • University of Rwanda – College of Education (URCE)
  • National Examination and School Inspection Authority (NESA)
Werkwijze: 

Het LEAD-project versterkt de competenties van schoolleiders en -mentoren om data te gebruiken opdat lesgeven, leren en de professionele ontwikkelingsmogelijkheden op school verbeteren. Mentoren zijn ervaren leerkrachten die aangewezen worden door hun schoolleider om hun collega-leerkrachten te mentoren, om initiatieven voor professionele ontwikkeling op school te organiseren, etc.

Het project is opgebouwd rond 4 pijlers:

  • Versterken van de competenties van schoolleiders en -mentoren om data te gebruiken om leervooruitgang op te volgen, opgesplitst per type leerling. Regelmatige monitoring laat toe om in te schatten welke (positieve) impact bepaalde interventies hebben op de leeruitkomsten van leerlingen, wat ook invloed kan hebben op bepaalde beslissingen. Wat betekent dit concreet?
    • Mentoren beoordelen de prestaties van zowel de leerlingen als van zichzelf, verstaan de oorzaak van ongelijke leeruitkomsten, etc.
    • Schoolleiders gebruiken data om vanuit breder perspectief de prestatie van de school te beoordelen, en organiseren op basis daarvan plannings- en monitoringsactiviteiten.
  • Ondersteunen van overheidsmedewerkers op gedecentraliseerd niveau (sector- en districtsniveau) om schoolleiders te coachen en te mentoren, en om professionele leergemeenschappen voor schoolleiders te faciliteren. Zo staan ze dichtbij de scholen en de uitdagingen waar ze voor staan, en kunnen ze hen ondersteunen om datagedreven beslissingen te maken.
  • Versterken van de competenties van medewerkers bij REB, NESA en URCE op het vlak van datagebruik via professionele ontwikkelingstrajecten in blended modaliteiten.
  • Generatie en gebruik van onderzoeksresultaten om professionele ontwikkelingstrajecten en leergemeenschappen nationaal op te schalen.

Aan het einde van het project:

  • Schoolleiders en -mentoren gebruiken data in hun plannen om dubbelen, vroegtijdig schoolverlaten en ongelijke leeruitkomsten aan te pakken.
  • Schoolleiders, -mentoren en overheidsmedewerkers op gedecentraliseerd niveau hebben een positieve houding t.o.v. gedeeld leiderschap.
  • Verder bouwend op eerder werk rond effectief schoolleiderschap en mentoring en coaching van VVOB in Rwanda:
    • hebben REB en URCE het professionele ontwikkelingstraject rond Effectief Schoolleiderschap herwerkt om het gebruik van data te omvatten, en bieden ze het blijvend aan. REB en URCE ondersteunen ook nog steeds leergemeenschappen.
    • hebben REB, NESA en URCE het professionele ontwikkelingstraject rond Educatief Mentoring en Coaching herwerkt voor overheidsmedewerkers en mentoren op school.
  • Geïnformeerd door studies, erkennen het ministerie van onderwijs, REB en NESA het belang van de bovengenoemde professionele ontwikkelingstrajecten en leergemeenschappen voor kosteneffectieve bij- en nascholing in hun budgetten en beleidsplannen; en mobiliseren ze de nodige middelen daarvoor.
  • MINEDUC, REB en NESA richten een omvattend data ecosysteem op voor planning, monitoring en evaluatie van professionele ontwikkelingstrajecten op nationaal, district- en sectorniveau; en gebruiken het om onderwijsactoren te motiveren om deel te nemen aan de trajecten en leergemeenschappen.