U bent hier

Titel: 
Ondersteuning van codering onder Rwandese adolescenten en leerkrachten via leerplannen en clubs op weg naar Rwanda 2050
Locatie: 
District Kayonza (oostelijke provincie)
Timing: 
2020-2022
Budget: 
€348.706,66
Donor: 
Wehubit (uitgevoerd door Enabel; gefinancierd door België)
Sector: 
Algemeen secundair onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET); ICT
Context: 

Rwanda wil tegen 2050 een land met een hoog inkomen worden (Vision 2050) en streeft er dan ook naar om over te schakelen van een economie die sterk afhankelijk is van landbouw naar een digitale economie. Verwacht wordt dat de digitale sector de komende jaren sterk zal groeien. ICT kan ook worden gebruikt als instrument voor zelfstandige arbeid. De digitale geletterdheid blijft echter laag in Rwanda. Adolescenten missen ook de probleemoplossende en creatieve vaardigheden die cruciaal zijn om innovatie te stimuleren. Bovendien is er nog steeds een genderkloof in de leerresultaten voor STEM-vakken (Science, Technology, Engineering & Mathematics) en kiezen relatief weinig meisjes voor een hogere opleiding in STEM-richtingen.

Om het potentieel van de jeugd in deze nieuwe economie te ontsluiten, heeft Rwanda een nieuw competentiegericht leerplan ingevoerd, met de nadruk op ICT en  vaardigheden voor de 21ste eeuw, zoals creativiteit en probleemoplossend denken. Om deze vaardigheden te ontwikkelen, heeft de Rwanda Education Board (REB) Scratch geïntegreerd in het leerplan voor de laatste jaren van het lager onderwijs voor Wetenschap en Elementaire Technologie en in het leerplan voor de eerste jaren van het secundair onderwijs voor ICT. Scratch is een gratis tool waarmee jongeren verhalen, spelletjes en animaties kunnen maken op basis van codeerprincipes. Meer recent heeft het Ministerie van ICT en Innovatie plannen aangekondigd om het coderen verder te integreren in het leerplan voor de secundaire school en om scholen aan te moedigen codeerclubs te vormen om codeervaardigheden te bevorderen.

Maar het ontbreekt veel leerkrachten aan de vereiste competenties en vaardigheden om les te geven in coderen. Bovendien beschikken ze niet over digitaal lesmateriaal of technische en pedagogische ondersteuning. De meeste leerkrachten zijn dan ook terughoudend om Scratch effectief in hun lessen te integreren. 

Doelstelling: 

Leerkrachten STEM en ICT in het secundair onderwijs beschikken over de competenties om Scratch in lesplannen voor ICT- en STEM-vakken te integreren en naschoolse codeerclubs op te zetten en te faciliteren.

Partners: 
  • Ministry of Education (MINEDUC)
  • Rwanda Education Board (REB)
  • Rwanda Coding Academy (RCA)
Werkwijze: 

In het kader van Scratc²h 2050 zullen leerlingen in de klas kennismaken met coderingsprincipes omdat STEM- en ICT-leerkrachten Scratch integreren in STEM- en ICT-lessen. De codeerclubs zullen vervolgens de kans bieden om digitale vaardigheden echt te ontwikkelen in een aangename omgeving, waarbij plezier wordt gecombineerd met het leren van de taal van de generatie Z: de programmeertaal.

Daartoe zal VVOB secundaire schoolleerkrachten STEM en ICT via blended learning opleiden in het coderen en de voordelen ervan. Na de opleiding blijven zij zich professioneel ontwikkelen door deel te nemen aan doorlopende online en tweejaarlijkse face-to-face ScratchEd Meetups.

Het project is opgebouwd rond vier pijlers:

  • Ontwikkeling van een pedagogische gids voor Scratc²h 2050, aangevuld met ICT- en STEM-lesplannen en open onderwijsmiddelen (Open Education Resources, OER's)
  • CPD-traject (continue professionele ontwikkeling) voor ICT- en STEM-leerkrachten
  • Professionele leergemeenschappen van ICT- en STEM-leerkrachten
  • Oprichting van naschoolse Scratc²h 2050-codeerclubs

Aan het eind van het Scratc²h-project in het district Kanyonza:

  • Het RCA-personeel (Rwanda Coding Academy) zal kwaliteitsopleidingen aanbieden aan STEM- en ICT-leerkrachten.
  • Leerkrachten STEM en ICT op secundaire scholen zullen:
    • ​een CPD-traject hebben gevolgd op het gebied van digitale geletterdheid en codeervaardigheden, waarbij zij hun competenties hebben ontwikkeld om Scratch-codeerclubs op te zetten en te faciliteren en Scratch in hun lessen te integreren.
    • deelnemen aan professionele leergemeenschappen.
    • naschoolse codeerclubs faciliteren.
  • Naar schatting 1350 leerlingen van secundaire scholen zullen hebben deelgenomen aan naschoolse Scratch-codeerclubs onder leiding van ICT- en STEM-leerkrachten. Meer dan 14 750 leerlingen zullen in de klas met Scratch experimenteren.

Om haar doelstellingen te bereiken, ontwikkelt VVOB de capaciteit van haar partners in Rwanda. VVOB werkt met trajecten voor capaciteitsontwikkeling die de partners een maximale verantwoordelijkheid geven voor de uitvoering en het beheer van hun eigen veranderingsprocessen. Dit gebeurt door middel van technische bijstand die wordt verleend door het VVOB-team in Rwanda, dat zowel lokale als internationale deskundigen op het gebied van onderwijs en change management omvat.