U bent hier

Titel: 
Veerkracht opbouwen door samen te leiden, te onderwijzen en te leren (BR-LTLT)
Locatie: 
Nationaal
Timing: 
2020-2021
Budget: 
$4,658,067
Donor: 
Mastercard Foundation (COVID-19 Recovery and Resilience Program)
Sector: 
Algemeen secundair onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET)
Context: 

De COVID-19-pandemie en de bijbehorende schoolsluitingen hebben het onderwijs in Rwanda voor ongeveer 2,5 miljoen leerlingen in het lager onderwijs en 600.000 leerlingen in het secundair onderwijs verstoord. Om de impact van deze verstoring te beperken, heeft de Rwanda Basic Education Board (REB) de capaciteit van zijn bestaande e-learningplatform verdubbeld en een radio-onderwijsprogramma en een YouTube-kanaal gelanceerd.

Hoewel dit voor velen een succesvolle onderneming is, ontbreekt het de meeste leerlingen, leerkrachten en schoolleiders aan de vereiste infrastructuur om toegang te krijgen tot deze middelen en blijven zij achter. Bovendien is de meerderheid van de leerkrachten en schoolleiders niet uitgerust om afstands- of online onderwijs te geven.

Aangezien de scholen volgens de planning in september 2020 weer open zullen gaan, rijzen er extra uitdagingen: zullen de leerlingen hun weg naar school terugvinden? Hoe zullen ze de verloren leertijd inhalen? En hoe kan het fysieke en sociaal-emotionele welzijn van leerlingen, leerkrachten en schoolleiders worden gewaarborgd?

Doelstelling: 

Onderwijsambtenaren op sector- en districtsniveau, schoolleiders en leerkrachten in het secundair onderwijs beschikken over de competenties en vaardigheden om toekomstige (gezondheids)crisissen die het onderwijs verstoren, te voorkomen en/of te beheren.

Partners: 
  • Ministry of Education (MINEDUC)
  • Rwanda Education Board (REB)
  • University of Rwanda – College of Education (UR-CE)
  • Laterite
Werkwijze: 

Dit project is gericht op het opbouwen van de veerkracht van de belangrijkste onderwijsactoren op centraal, districts-, sector- en schoolniveau om de huidige COVID-19-crisis en toekomstige crisissen te beheren.

In het kader van het lopende project Leading, Teaching and Learning Together (LTLT) levert VVOB diensten voor continue professionele ontwikkeling aan belangrijke onderwijsactoren via blended learning. Dit project maakt het mogelijk deze trajecten volledig digitaal af te leveren en omvat thematische ondersteuning van onder meer schoolhygiëne en afstandsonderwijs.

Het project is opgebouwd rond vier pijlers:

  • Terbeschikkingstelling van laptops en internetconnectiviteit om een online leeromgevingen voor alle belangrijke actoren mogelijk te maken;
  • Ontwikkeling van een digitaal data-ecosysteem voor planning en M&E om snel te kunnen reageren op nieuwe behoeften;
  • Integratie van thematische ondersteuning inzake veerkrachtige scholen in het huidige materiaal voor continue professionele ontwikkeling;
  • De capaciteit van de ambtenaren inzake doeltreffend schoolleiderschap (districtsambtenaren) en mentorschap en coaching (sectorambtenaren) opbouwen en ervoor zorgen dat de leerkrachten en schoolleiders over de vereiste ICT-vaardigheden beschikken om deel te nemen aan online leren.

Aan het einde van het project:

  • Onderwijsambtenaren op sector- en districtsniveau, (adjunct-)directeurs en leerkrachten in alle 30 districten van Rwanda hebben toegang tot een laptop en internet;
  • Onderwijsambtenaren op sector- en districtsniveau in de 16 districten die nog niet onder LTLT vallen, hebben hun vaardigheden op het gebied van coaching, mentoring en professionele leergemeenschappen versterkt om schoolleiders te ondersteunen;
  • (Adjunct-)directeurs en leerkrachten
    • van de 16 districten die nog niet onder LTLT vallen, hebben een cursus rond digitale geletterdheid gevolgd,
    • van de 14 LTLT-districten nemen deel aan professionele leergemeenschappen om de aanpak van COVID-19 en het afstandsonderwijs te bespreken.

 

Om haar doelstellingen te bereiken, versterkt VVOB in Rwanda de capaciteit van haar onderwijspartners. VVOB werkt met trajecten voor capaciteitsontwikkeling die de partners een maximale verantwoordelijkheid geven voor de uitvoering en het beheer van hun eigen veranderingsprocessen. Dit gebeurt door middel van technische bijstand die wordt verleend door het VVOB-team in Rwanda, dat zowel lokale als internationale deskundigen op het gebied van onderwijs en change management omvat.