U bent hier

Titel: 
Lager beroepsonderwijs-programma
Locatie: 
Nationaal
Timing: 
2014 - 2016
Budget: 
€1,901,722
Donor: 
België (DGD)
Sector: 
Secundair technisch en beroepsonderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (PRESET en INSET) en schoolleiders
Context: 

In 2012 ging de Surinaamse overheid van start met de hervorming van het lager beroepsonderwijs (LBO), wat de eerste jaren van het secundair beroepsonderwijs zijn. Een belangrijk onderdeel van die hervorming is de professionalisering van leerkrachten en schoolleiders, en de volgende prioriteiten wat betreft de bijscholing van leerkrachten en schoolleiders werden aangestipt:

  • competentiegericht onderwijs
  • pedagogische en didactische vaardigheden
  • technische vaardigheden
  • het versterken van de voeling met de bedrijfswereld
  • het versterken van vaardigheden om om te gaan met kwetsbare jongeren

Ook leerkrachten in het lager onderwijs hebben ondersteuning nodig om leerlingen te voorzien van een basis geletterdheid en rekenvaardigheid vooraleer ze naar het LBO overgaan.

Doelstelling: 

Leerkrachten en schoolleiders van het lager beroepsonderwijs stomen leerlingen klaar voor waardig werk en de bredere maatschappij.

Partners: 
Werkwijze: 

In Suriname focuste VVOB op de versterking van de capaciteit van partnerorganisaties die verantwoordelijk zijn voor de professionele ontwikkeling van LBO-leerkrachten en -schoolleiders. Belangrijke thema's waren de synergie tussen het LBO en de arbeidsmarkt, gender en milieu.

 

Dit waren de zes resultaatsgebieden van het programma:

  1. VVOB ondersteunt het ODB om structurele samenwerkingen op te zetten tussen het LBO, de bedrijfswereld en andere relevante ministeries (zoals het Ministerie van Werk).
  2. Het LOBO traint LBO-leerkrachten op een niveau dat gelijk staat aan het hoger onderwijs. VVOB ondersteunt die lerarenopleiding mee, opdat toekomstige LBO-leerkrachten hun leerlingen goed kunnen voorbereiden op de noden van de arbeidsmarkt.
  3. VVOB verzekert mee dat het Centrum voor Nascholing in Suriname (CeNaSu) de capaciteit heeft om kwaliteitsvolle professionele ontwikkeling to bieden aan LBO-leerkrachten en schoolleiders.
  4. VVOB ondersteunt de inspectiediensten van het MinOWC om de inspecteurs van het secundair onderwijs ook wegwijs te maken in het LBO.
  5. VVOB ondersteunt het MinOWC in de omgang met jongeren die specifieke noden hebben. Speciale aandacht gaat uit naar tienerzwangerschappen, een belangrijke reden waarom meisjes vroegtijdig hun onderwijs stopzetten.
  6. VVOB ondersteunt tenslotte ook de pedagogische instellingen die verantwoordelijk zijn voor de opleiding van lagere schoolleerkrachten. Geletterdheid en rekenvaardigheden zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.