U bent hier

Titel: 
TaRL(+) @ PLAY
Locatie: 
Adjumani district, Uganda
Timing: 
2022-2023
Budget: 
USD 793.888
Donor: 
The LEGO Foundation
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Basis geletterdheid en rekenvaardigheid; sociaal emotioneel leren; Teaching at the Right Level; SEL Kernels; onderwijs voor vluchtelingen en hun gastgemeenschappen; jongerenwelzijn; professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders
Context: 

Uganda is een van de grootste gastlanden voor vluchtelingen wereldwijd, met meer dan 1,5 miljoen vluchtelingen en asielzoekers (UNHCR, 2021). Het nationaal beleid rond vluchtelingen behoort tot een van de meest progressieve. Zo hebben vluchtelingen vrije toegang tot het nationaal onderwijssysteem, wat bijdraagt tot de goede relaties tussen leerlingen met een vluchtachtergrond en leerlingen die behoren tot de gastgemeenschap. Desondanks ervaren onderwijzers, die het beleid implementeren, op uitdagingen.

De schoolsluitingen en andere negatieve gevolgen van de COVID-19 pandemie hebben de leercrisis verder verergerd. Het onderzoek van Uwezo in 2021 toonde aan dat slechts 26 procent van de leerlingen in het 3de leerjaar en ouder in staat was om een tekst te lezen of een rekenoefening te maken uit het 2de leerjaar.

Dit heeft ook een impact op de mentale gezondheid en welzijn van leerlingen die moeite hebben om bij te blijven na een stresserende periode.

Scholen gingen opnieuw open in januari 2022. Een holistische onderwijsaanpak die focust op basisvaardigheden in geletterdheid en rekenvaardigheid, alsook op sociaal emotioneel leren, is noodzakelijk.

Doelstelling: 

Leerlingen van het 3de tot het 5de leerjaar die ouder zijn dan de typische leeftijdsgroep voor hun klasniveau, keren langdurig terug naar school dankzij verbeterde geletterdheid, rekenvaardigheid en sociaal emotionele ontwikkeling.

Partners: 
  • Uganda Ministry of Education and Sports, nationaal en districtsniveau
  • National Centre for Curriculum Development
  • Harvard EASEL Lab
  • TaRL Africa
  • Innovations for Poverty Action
Werkwijze: 

Het TaRL(+) @ PLAY-project heeft drie pijlers die gepiloteerd worden in 24 scholen:

  1. Toepassing van de Teaching at the Right Level-methodologie (TaRL). Leerlingen in het 3de, 4de en 5de leerjaar die zijn blijven zitten:
    • worden regelmatig beoordeeld om hun leerniveaus op het vlak van geletterdheid en rekenvaardigheid te bepalen;
    • worden verdeeld in groepen op basis van hun leerniveaus (en niet hun leeftijd);
    • en krijgen les in lezen en rekenen op een speelse manier en aangepast aan hun niveau.
  2. Contextualisering en gefocuste toepassing van de SEL Kernels ontwikkeld door de Harvard EASEL Lab. Leerlingen van 12 (van de 24) scholen worden in hun TaRL-groepjes ook:
    • betrokken bij toegankelijke en flexibele spelletjes, discussies en andere lesmethodes die hun sociaal emotionele ontwikkeling bevorderen;
    • en regelmatig beoordeeld op sociaal emotioneel leren.
  3. Vakgerichte professionele ontwikkeling van instructoren en mentoren. Die professionele ontwikkeling:
    • houdt zowel lespraktijk als regelmatige opvolging en feedback in;
    • voorziet in gestructureerde lesmaterialen;
    • en bevordert zowel vaardigheden als welzijn.

De eerste twee pijlers van het project zijn gericht op het snel verbeteren van basisvaardigheden in geletterdheid, rekenvaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling voor leerlingen in het 3de, 4de en 5de leerjaar die zijn blijven zitten. De derde pijler focust op het versterken van de competenties en het verbeteren van het welzijn van de implementeerders van het TaRL(+) @ PLAY-project.

 

TaRL(+) @ PLAY maakt deel uit van het Playful Learning in Crisis Settings-initiatief van de LEGO Foundation.