U bent hier

Titel: 
Teaching at the Right Level – Rwenzori
Locatie: 
Rwenzori, Uganda
Timing: 
2022-2025
Budget: 
DKK 12,000,000
Donor: 
The Hempel Foundation
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Basis lees- en rekenvaardigheden; sociaal-emotioneel leren; Teaching at the Right Level; professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders
Context: 

Ondanks de introductie van een thematisch curriculum door de Ugandese overheid om de geletterdheid, levens- en rekenvaardigheden van leerlingen te versterken, blijkt uit een studie uit 2021 dat de leerresultaten van leerlingen verslechterd zijn. Zo kon een meerderheid van lagere schoolleerlingen in het vijfde jaar geen kortverhaal lezen; en was slechts 41% van de leerlingen aan het einde van de lagere school in staat om een simpele rekensom op te lossen. De COVID-19 pandemie heeft de leerarmoede in Uganda verder uitgediept. Kasese, een district in Rwenzori, scoort benedengemiddeld.

Doelstelling: 

Leerkrachten en schoolleiders van 80 lagere scholen in Kasese, Rwenzori, helpen leerlingen van het 3de tot het 5de jaar basis geletterdheid en rekenvaardigheden te bemachtigen met een pedagogie van Teaching at the Right Level.

Partners: 
  • Ministry of Education and Sports (MoES): nationaal en districtsniveau
  • TaRL Africa
  • Onderzoekspartner (nog te identificeren)
Werkwijze: 

Teaching at the Right Level (TaRL), ontwikkeld door Pratham NGO, is een leuke, effectieve en evidence-based methodologie voor remediërend leren. Het stelt leerlingen in staat om snel bij te benen wat hun geletterdheid en rekenvaardigheden betreft. Leerlingen worden daartoe gegroepeerd volgens hun niveau, en niet volgens hun leeftijd, en lespraktijken worden aan dat niveau aangepast.

Het TaRL-Rwenzori project is opgebouwd rond drie pijlers:

  • Professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders om de TaRL-methodologie toe te passen via trainingen door Master Trainers en regelmatige monitoring door schoolgebaseerde en externe mentors
  • Regelmatige beoordelingen van de leeruitkomsten van leerlingen om hen op te volgen en eventueel te hergroeperen
  • Ontwikkeling van gecontextualiseerde gidsen en ondersteunende materialen voor leerkrachten over de TaRL-methodologie

De TaRL-lessen worden op school gegeven, voor en na de reguliere schooluren. Zo kunnen leerlingen, als dat nodig is, werken aan hun geletterdheid en rekenvaardigheden. Idealiter worden de TaRL-lessen gegeven tijdens de schooluren, en VVOB pleit daarvoor bij de overheid en andere betrokkenen.​

Aan het einde van het project…

  • zijn geselecteerde overheidsmedewerkers en lerarenopleiders ervaren TaRL Master Trainers, die de trainingen geven en de opvolgbezoeken doen.
  • hebben schoolleiders, mentors en leerkrachten de vaardigheden om TaRL-lessen te geven in hun scholen.
  • hebben 33.682 leerlingen van het 3de tot het 5de leerjaar in 80 scholen dagelijkse TaRL-lessen gekregen voor geletterdheid en rekenvaardigheid: 24 pilootscholen in 2022 en 56 bijkomende scholen tegen het einde van het project.
  • zijn de leerresultaten van leerlingen in de 80 publieke scholen in Kasese significant verbeterd wat betreft geletterdheid en rekenvaardigheid