U bent hier

TALK photo banner
Titel: 
Kleuterleerkrachten passen taalrijke onderwijsvaardigheden en kennis toe (TALK, Preschool teachers apply language-rich teaching skills and knowledge)
Locatie: 
Provincies Ðiện Biên, Quảng Trị en Gia Lai
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€4.840.000
Donor: 
België
Sector: 
Kleuteronderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders; gender; gelijkheid; taalrijke leeromgevingen; spelenderwijs leren
Context: 

Ondanks de succesvolle campagne van Vietnam om universeel kleuteronderwijs op 5-jarige leeftijd te bereiken, zijn veel van de kinderen in het lager onderwijs “niet klaar” om te leren omdat ze op minstens één ontwikkelingsgebied kwetsbaar zijn. Van deze leerlingen lopen kinderen uit etnische minderheden het grootste risico om niet schoolrijp te zijn.

Een belangrijke belemmering voor het leren en de participatie van kinderen, vooral die uit etnische minderheidsgroepen, is de taal. Vietnamees is de enige onderwijstaal. Uit observaties blijkt dat kinderen op kleuterleeftijd weinig spreekmogelijkheden of andere mogelijkheden krijgen om een diepgaande beheersing van de onderwijstaal te ontwikkelen. Leerkrachten hebben de neiging een leerkrachtgerichte aanpak toe te passen in de klassen, met beperkt gebruik van zinvolle en taalrijke interacties die essentieel zijn voor de taalontwikkeling.

Doelstelling: 

Schoolleiders en leerkrachten in het kleuteronderwijs hebben versterkte competenties om een taalrijke leeromgeving te creëren en te leiden voor kleuters in etnisch diverse en kansarme districten, wat bijdraagt tot hun taalontwikkeling en leerbereidheid.

Partners: 
  • Ministerie van onderwijs (Ministry of Education and Training)
    • 3 provinciale departementen van onderwijs (Provincial Department of Education and Training)
    • 48 districtbureaus van onderwijs (District Bureaus of Education and Training)
  • 5 academische instellingen
Werkwijze: 

Het TALK-project is gericht op de versterking van de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders in het kleuteronderwijs in etnisch diverse districten.

Het project is opgebouwd rond drie pijlers:

  • Versterking van de competenties van kleuterleerkrachten om het welzijn en de betrokkenheid van leerlingen te observeren, om het onderwijs te differentiëren zodat het iedereen ten goede komt, en om een taalrijke leeromgeving (TRLO) te creëren en te leiden.
  • Versterking van de capaciteiten van schoolleiders om een gunstig klimaat te scheppen voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten op basis van hun specifieke behoeften in hun specifieke context. Capaciteitsopbouw en de verandering van praktijken van schoolleiders zijn alleen succesvol als ze worden aangestuurd door de provinciale en districtsbureaus voor onderwijs.
  • Totstandbrenging van een wetenschappelijke basis door onderzoek, en verspreiding van onderzoeksresultaten om de interventie op te schalen en de duurzaamheid van de resultaten te garanderen.

TALK werkt nauw samen met een groep nationale deskundigen van belangrijke academische instellingen in Vietnam om gedurende het programma empirische gegevens te verzamelen over de TRLO-aanpak.

Aan het einde van het TALK-project:

  • Schoolleiders creëren faciliterende leeromgevingen voor samenwerkend en reflectief leren.
  • Kleuterleerkrachten passen onderwijsmethoden toe die een taalrijke leeromgeving creëren.
  • Overheidsmedewerkers van de provincies en de districten:
    • zetten kwaliteitsvolle capaciteitsontwikkelingstrajecten voor leerkrachten op om taalrijke leeromgevingen te creëren met aandacht voor welzijn en betrokkenheid.
    • bieden schoolleiders hoogwaardige bijscholingsactiviteiten aan om een gunstig klimaat te scheppen voor samenwerkend en reflectief leren, met name voor leerkrachten die in satellietklassen werken.
  • Het ministerie van onderwijs keurt TRLO-lesmateriaal goed voor gebruik op nationaal niveau.