U bent hier

Titel: 
Versterking van blended learning-benaderingen met leerkrachten en schoolleiders
Locatie: 
Wereldwijd; Vietnam (provincies Thai Nguyen, Quang Tri, Da Nang, Ho Chi Minh Stad); Zuid-Afrika (provincie KwaZulu Natal)
Timing: 
October 2021 - March 2023
Budget: 
$3,567,174
Donor: 
The LEGO Foundation
Sector: 
Basisonderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; blended learning (gemengd leren); spelenderwijs leren
Context: 

Over de hele wereld hebben de schoolsluitingen als gevolg van COVID-19 het leren ernstig verstoord, waarbij leerlingen uit kansarme milieus onevenredig zwaar werden getroffen. Zuid-Afrika wordt bijzonder hard getroffen: sinds het begin van de pandemie is het aantal schoolverlaters onder 7- tot 17-jarigen bijna verdrievoudigd, tot 750.000 gevallen in april/mei 2021. In Vietnam moesten sommige zwaar getroffen provincies hun scholen tussen 77 en 155 dagen sluiten.

Aangezien scholen met tussenpozen werden gesloten, schakelden veel regeringen, zoals die van Zuid-Afrika en Vietnam, over op afstands- en online onderwijs en de professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders. Vaak waren schoolleiders en leerkrachten niet goed voorbereid op deze overgang. Het ontbrak hen aan de noodzakelijke digitale infrastructuur of de vereiste vaardigheden om efficiënt afstands- en online onderwijs te geven en deel te nemen aan de continue professionele ontwikkeling. Bovendien hadden aanbieders van gemengde continue professionele ontwikkeling moeite om deelnemers te betrekken en te motiveren om actief deel te nemen aan de trajecten en deze met succes af te ronden.

De social distancing heeft duidelijk gemaakt dat de wereldwijde onderwijsgemeenschap in het algemeen leerkrachten en schoolleiders in onzekere tijden beter moet ondersteunen, zo nodig op afstand.

Doelstelling: 

Door middel van gemengde professionele ontwikkelingstrajecten waarin spelenderwijs leren geïntegreerd is, worden schoolleiders en leerkrachten gesterkt om hun leerlingen in onzekere tijden responsieve en boeiende leerervaringen te blijven aanbieden. 

Werkwijze: 

In Zuid-Afrika ontwikkelen en testen VVOB en haar partners nieuwe online leermodules op het leerplatform van DBE voor wiskunde, waarbij rekening wordt gehouden met COVID-19-gerelateerde uitdagingen en de spelpedagogie en de vaardigheden van leerkrachten op het gebied van wiskunde-inhoud in de basisfase (klas 0-3) worden versterkt.

In Vietnam ontwikkelen en implementeren VVOB en haar partners een nieuw leerplatform (op Moodle) waarop leerkrachten toegang hebben tot opleidingen en schoolgebaseerde professionele ontwikkeling rond leren via spelpedagogie. Dit bouwt verder op het iPLAY-project.

Op wereldniveau komen VVOB en haar partners samen in een professionele leergemeenschap (PLG) om lessen te trekken uit vroegere en huidige projecten inzake gemengde continue professionele ontwikkeling, en samen richtlijnen uit te werken om leerkrachten en schoolleiders te ondersteunen met een doeltreffende gemengde professionele ontwikkeling die niet enkel focust op technologie, maar ook de nadruk legt op de betrokkenheid van de deelnemer, creativiteit en spel. Bij de pilootprojecten in Zuid-Afrika en Vietnam worden de richtlijnen getest en bijgestuurd, terwijl het leertraject op wereldwijd niveau de inzichten uit deze pilootprojecten gebruikt om de richtlijnen definitief te maken.

Aan het einde van het project...

... in Zuid-Afrika:

  • Leerkrachten in de basisfase hebben hun kennis en vaardigheden versterkt om spelenderwijs leren te integreren in wiskunde; en zij nemen deel aan PLG's om hun pas verworven kennis te bespreken.
  • Ten minste 5 Zuid-Afrikaanse CSO's hebben hun capaciteit versterkt om open hulpbronmateriaal te ontwikkelen voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten.
  • Beleidsmakers op nationaal niveau zijn op de hoogte van de mogelijkheden voor schaalvergroting van micro-leermateriaal en blended learning-benaderingen; en hebben leerkrachten in het hele land aangemoedigd om zich aan te melden op hun leerplatform en het materiaal te raadplegen.

... in Vietnam:

  • Schoolleiders en kernleerkrachten (d.w.z. leerkrachten die belast zijn met schoolgebaseerde professionele ontwikkeling van leerkrachten) hebben meer kennis en (digitale) vaardigheden verworven om online leren te integreren in die trajecten voor hun leerkrachten, met een focus op spelenderwijs leren; en ze hebben meer kennis en vaardigheden verworven om online PLG’s en online coaching te bevorderen.
  • Beleidsmakers zijn op de hoogte van de mogelijkheden voor schaalvergroting.

... op wereldniveau:

  • De richtlijnen en bijbehorende middelen worden op grote schaal gedeeld als wereldwijd openbaar goed binnen alle teams van VVOB, alsook met andere partnerorganisaties, onderwijsministeries en regionale en mondiale onderwijsnetwerken die overheidsonderwijssystemen in lage- en middeninkomenslanden ondersteunen.