U bent hier

Titel: 
Catch Up KIX Research & Learning
Locatie: 
Provincie Lusaka en in het hele land
Timing: 
2021 - 2022
Budget: 
$53.800,36
Donor: 
KIX through MIT (J-PAL)
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; gelijke kansen
Context: 

Zambia kampt met een leercrisis: hoewel steeds meer leerlingen naar school gaan, leren zij niet. Veel leerlingen slagen er in het eerste leerjaar niet in de basisvaardigheden in lezen, schrijven en rekenen te verwerven. Desondanks kunnen deze leerlingen het lager onderwijs doorlopen, met als gevolg dat de kloof tussen wat de leerlingen weten en wat zij verondersteld worden te weten op grond van het leerjaar waarin zij zitten, jaar na jaar groter wordt.

Hoewel de leerkrachten zich hiervan bewust zijn, houden zij vast aan het leerplan omdat zij niet over de competenties beschikken om hun onderwijs aan te passen aan het niveau van het kind. Leerondersteuning is nodig om deze leerlingen de kans te geven hun achterstand in te halen.

Doelstelling: 

Overheidsmedewerkers bieden effectief mentorschap en ondersteuning aan leerkrachten en schoolleiders in overheids- en gemeenschapsscholen, zodat zij de basisvaardigheden in lezen, schrijven en rekenen kunnen beoordelen en onderwijzen aan leerlingen van de leerjaren 3 t/m 5 in het kader van het Catch Up-programma voor leerondersteuning.

Werkwijze: 

De KIX Research and Learning Advisor houdt toezicht op de onderzoeksactiviteiten in het kader van de leeragenda voor Zambia's Teaching at the Right Level-/Catch Up-programma's. Hiertoe behoortde opzet en het beheer van zowel onderzoek als evaluaties met toepassing van kwantitatieve, kwalitatieve en gemengde methoden.

Aan het einde van het project:

  • zullen er materialen, instrumenten, methodologie en voorbeelden zijn ontwikkeld, en voorbereidingen zijn getroffen voor de gerandomiseerde effectbeoordeling die start met een nulmeting eind 2022 in Western en Central Province