U bent hier

Titel: 
Teaching at the Right Level in Africa: trajecten creëren om op te schalen
Locatie: 
Southern & Eastern Provinces
Timing: 
2017 - 2022
Budget: 
$1.413.967,63
Donor: 
USAID via de Universiteit van Kaapstad
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; gelijke kansen
Context: 

Zambia kampt met een leercrisis: hoewel steeds meer leerlingen naar school gaan, leren zij niet. Veel leerlingen slagen er in het eerste leerjaar niet in de basisvaardigheden in lezen, schrijven en rekenen te verwerven. Desondanks kunnen deze leerlingen het lager onderwijs doorlopen, met als gevolg dat de kloof tussen wat de leerlingen weten en wat zij verondersteld worden te weten op grond van het leerjaar waarin zij zitten, jaar na jaar groter wordt.

Hoewel de leerkrachten zich hiervan bewust zijn, houden zij vast aan het leerplan omdat zij niet over de competenties beschikken om hun onderwijs aan te passen aan het niveau van het kind. Leerondersteuning is nodig om deze leerlingen de kans te geven hun achterstand in te halen.

Doelstelling: 

Overheidsmedewerkers bieden effectief mentorschap en ondersteuning aan leerkrachten en schoolleiders in overheids- en gemeenschapsscholen, zodat zij de basisvaardigheden in lezen, schrijven en rekenen kunnen beoordelen en onderwijzen aan leerlingen van de leerjaren 3 t/m 5 in het kader van het Catch Up-programma voor leerondersteuning. 

Werkwijze: 

De "Teaching at the Right Level"-aanpak (TaRL) biedt kinderen van leerjaar 3 t/m 5 de gelegenheid om buiten de gebruikelijke schooluren basisvaardigheden in lezen, schrijven en rekenen te ontwikkelen en zo de leerachterstand te overbruggen. In Zambia wordt dit de "Catch Up"-aanpak (CU) genoemd.

TaRL/CU is een zeer effectieve methodologie voor leerondersteuning. De resultaten van de Catch Up-aanpak laten niet alleen zien dat aanzienlijke verbeteringen van de leerresultaten mogelijk zijn, ze laten ook zien dat het Ministry of Education (MoE) leert hoe dit elk jaar verbeterd kan worden. De leerwinst is inderdaad elk jaar toegenomen, ook al wordt het programma op steeds grotere schaal uitgevoerd en zijn er minder middelen beschikbaar.

Het TaRL/CU-project van VVOB richt zich op het versterken van de capaciteiten van overheidsmedewerkers op zonaal, districts- en provinciaal niveau om ervoor te zorgen dat de TaRL-aanpak wordt geïntegreerd in de reguliere activiteiten van zowel de scholen als het Ministry of Education (MoE).

TaRL/CU heeft drie belangrijke pijlers:

  • Capaciteitsontwikkeling van het MoE om leerkrachten op te leiden, te begeleiden en te coachen met betrekking tot de TaRL/CU-aanpak en om mentors en schoolleiders op te leiden die leerkrachten kunnen ondersteunen tijdens de implementatie van de CU-aanpak
  • Trajecten voor permanente professionele ontwikkeling (CPD, Continuous Professional Development) voor leerkrachten op het gebied van de TaRL/CU-methodologie
  • Bewijs van de effectiviteit: de leerkrachten worden opgeleid om het niveau van de leerlingen te kunnen beoordelen, zodat zij de leerlingen naar leerniveau kunnen groeperen. De beoordeling van de CU-leerlingen wordt echter ook op uitgebreidere schaal toegepast om de prestaties te volgen, door de vorderingen van de leerlingen bij te houden. In het kader van het programma worden medewerkers van het ministerie opgeleid om het gegevensgebruik te optimaliseren.

Dit project werd verlengd tot 2022, met als doel ervoor te zorgen dat alle belangrijke MoE-medewerkers in de twee provincies werden opgeleid en nageschoold na overplaatsingen en veranderingen in de personeelsbezetting en verbeteringen in het programma.

Aan het einde van dit project:

  • zijn de bijscholingsstructuren van het MoE die verantwoordelijk zijn voor de professionele ontwikkeling versterkt, zodat leerkrachten, mentors en schoolleiders opleiding en ondersteuning krijgen op het gebied van de TaRL/CU-methodologie
  • wordt de CPD van leerkrachten, mentors en schoolleiders ondersteund. De CPD-trajecten bestaan uit:
    • training voor de TaRL-methodologie en -principes
    • continue mentorbegeleiding tijdens de implementatie van de CU-aanpak
    • coaching die steeds vaker de continue mentorbegeleiding zal vervangen, naarmate de medewerkers van de bijscholingsstructuren meer ervaren worden. VVOB zal ook coaching bieden om het verzamelen en analyseren van beoordelingsgegevens van leerlingen te begeleiden
  • Het MoE handelt naar en verbindt zich tot de verdere institutionalisering en landelijke schaalvergroting van de TaRL/CU-aanpak