U bent hier

USAID Let's Read Zambia finished
Titel: 
USAID Let’s Read Zambia
Locatie: 
Eastern, Muchinga, Southern, Northwestern, en Western Provincies
Timing: 
2019-2022
Budget: 
$4,380,108
Donor: 
USAID via Education Development Centre (EDC)
Sector: 
Kleuteronderwijs
Focus: 
Leren lezen en schrijven; spelenderwijs leren; professionele ontwikkeling van leerkrachten
Context: 

De regering van Zambia heeft aanzienlijke investeringen gedaan en verbeteringen aangebracht in het aanbod van kleuter- en lager onderwijs, met name op het gebied van leren lezen en schrijven. Toch blijft het leesniveau van de leerlingen in de eerste jaren van het lager onderwijs in Zambia laag; 64% van de leerlingen in de tweede graad in Zambia kan niet lezen.

Het USAID-project Let's Read, een vijfjarenprogramma voor het basisonderwijs in Zambia ter waarde van 48 miljoen dollar, verbetert de leesresultaten voor ongeveer 1,4 miljoen kinderen die Zambiaanse openbare en gemeenschapsscholen bezoeken, vanaf de kleuterschool tot en met het derde jaar in het lager. VVOB draagt bij aan USAID Let's Read met de implementatie van de kleuteronderwijs-substrategie van het programma.

Doelstelling: 

Kleuterleerkrachten in 5 provincies van Zambia worden ondersteund bij het aanbieden van een kwaliteitsvol, op spelen gebaseerd programma voor beginnende geletterdheid, waardoor een vlotte overgang van de jonge leerlingen van het kleuteronderwijs naar het lager onderwijs wordt gewaarborgd.

Partners: 
  • EDC – Education Development Centre
  • Ministry of General Education (MoGE) (National, Provincial, District and Zone Level)
  • Kentalis
  • Resonance
Werkwijze: 

De kleutonderwijs-component van het USAID Let's Read-programma, die wordt uitgevoerd door VVOB, zorgt ervoor dat het programma voor beginnende geletterdheid en schrijven in Zambiaanse kleuterscholen wordt afgestemd op het programma voor geletterdheid in het lager onderwijs, zodat een vlotte overgang van het kleuteronderwijs naar het lager onderwijs verzekerd is.

De aanpak is gebaseerd op vier pijlers:

  • Ontwikkeling van een pakket pre-leesmateriaal voor het kleutonderwijs (met syllabi, richtlijnen voor leerkrachten, leermateriaal, mentor- en coachinstrumenten enz.)
  • Ontwikkeling van een model voor kleuterleerkrachten om ouders en de gemeenschappen van de kinderen te betrekken bij het kleuteronderwijs
  • Versterking van de capaciteit van de leerkrachten met betrekking tot het gebruik van het op spelen gebaseerde materiaalpakket om te leren lezen en de betrokkenheid van ouders en gemeenschappen bij het kleuteronderwijs
  • Ontwikkeling van de capaciteit op het gebied van opleiding en coaching van ‘Master Trainers’ in het MoGE

Aan het einde van het project:

  • Master Trainers van het MoGE trainen en coachen kleuterleerkrachten om een kwaliteitsvol, op spelen gebaseerd programma om te leren lezen en schrijven aan te bieden
  • 2.850 leerkrachten hebben een opleiding gekregen over spelenderwijs leren lezen en schrijven, gevolgd door intensieve perioden van coaching, peer learning en ondersteunende bezoeken.

 

Op basis van de resultaten van het Let's Read Performance Tracking System wordt aanvullende opleiding en ondersteuning verstrekt aan bepaalde scholen en districten.

Om haar doelstellingen te bereiken, versterkt VVOB de capaciteit van haar onderwijspartners. VVOB werkt met trajecten voor capaciteitsontwikkeling die de partners een maximale verantwoordelijkheid geven voor de uitvoering en het beheer van hun eigen veranderingsprocessen. Dit gebeurt door middel van technische bijstand die wordt verleend door het VVOB-team in Zambia, dat zowel lokale als internationale deskundigen op het gebied van onderwijs en change management omvat.