U bent hier

SA EGRI header photo
Titel: 
Verbetering van het leesonderwijs in de lagere klassen in de fase van de onderbouw van de thuistaal – (Engels acroniem: EGRI)
Locatie: 
Provincie KwaZulu-Natal; Nationaal niveau
Timing: 
2022-2026
Budget: 
€4,840,246
Donor: 
België
Sector: 
Vroegschools onderwijs; basisonderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders; lezen in de moedertaal in de lagere klassen; professionele leergemeenschappen; gemengd leren; gender
Context: 

Lezen is de basisvaardigheid waarvan alle andere vertrekken. In Zuid-Afrika kan echter een zeer groot aantal kinderen niet begrijpend lezen. Uit het meest recente PIRLS-onderzoek van 2016 blijkt dat 78% van de leerlingen in het vierde leerjaar niet begrijpend kan lezen in de moedertaal. 

Uit internationale evaluaties van maatregelen ter verbetering van het leesonderwijs in de lager klassen blijkt de doeltreffendheid van wat vaak de 'drievoudige onderwijscocktail' wordt genoemd: lesplannen, leermiddelen voor in de klas en professionele ontwikkeling. 

Pilootstudies in Zuid-Afrika bevestigen dit en identificeren een professionele ontwikkeling van blended leren die face-to-face-training combineert met één-op-één-coaching op school als de doeltreffendste aanpak in termen van de impact op de leerresultaten. Maar in de Zuid-Afrikaanse context, waar veel scholen ondersteuning nodig hebben en de menselijke en financiële middelen beperkt zijn, is deze oplossing niet haalbaar op de vereiste schaal. 

Doelstelling: 

Kleuterleerkrachten en leerkrachten in de eerste jaren van het lager onderwijs beschikken over verbeterde kennis, vaardigheden en attitudes om leerlingen te leren lezen in hun moedertaal, en zijn in staat dit te doen in een ondersteunende schoolomgeving. 

Partners: 
  • Ministerie van basisonderwijs (Department of Basic Education)
    • KwaZulu-Natal Provincial Department of Education
  • South African Council for Educators (SACE)
Werkwijze: 

Het EGRI-project is gericht op de versterking van de professionele ontwikkeling van leerkrachten in de laatste kleuterklas en in het 1ste, 2de en 3de leerjaar op het vlak van leerlingen leren lezen in hun moedertaal. EGRI onderzoekt daartoe ook de doeltreffendheid en de schaalbaarheid van alternatieven voor klassieke professionele ontwikkelingstrajecten voor leerkrachten, zoals blended modaliteiten en professionele leergemeenschappen voor leerkrachten.

Het project is opgebouwd rond 3 pijlers: 

  • In kaart brengen, ontwikkelen en valideren van professioneel ontwikkelingsmateriaal voor leerkrachten en schoolleiders voor het leesonderwijs in de moedertaal in de lagere klassen. 
  • Verbetering van de kwaliteit en het aanbod van professionele ontwikkelingsmogelijkheden voor leerkrachten en schoolleiders via blended modaliteiten en ondersteuning van professionele leergemeenschappen. 
  • Verzamelen van bewijsmateriaal over de doeltreffendheid en de kosten van dergelijke maatregelen voor de professionele ontwikkeling, als basis van strategieën voor de opschaling door de overheid. 

Aan het einde van het project: 

  • Het overheidspersoneel van het KwaZulu-Natal Provincial Department of Education (KZNDoE): 
    • heeft genderresponsief materiaal gescand, ontwikkeld en gevalideerd voor de professionele ontwikkeling voor leerkrachten rond lezen in moedertaal in de lagere klassen. 
    • heeft schaalbare modellen voor professionele ontwikkeling voor leerkrachten ontwikkeld en gevalideerd voor het lezen in de moedertaal in de lagere klassen. 
    • implementeert op schaal en evalueert de kosten en de doeltreffendheid van modellen voor professionele ontwikkeling voor leerkrachten voor lezen in de moedertaal in de lagere klassen. 
  • Het overheidspersoneel op districtsniveau ondersteunt de leerkrachten en schoolleiders bij het leesonderwijs in de moedertaal in de lagere klassen, met behulp van bovengenoemd materiaal voor professionele ontwikkeling. 
  • Schoolleiders en leerkrachten in de laatste kleuterklas en in het 1ste, 2de en 3de leerjaar hebben hun kennis, vaardigheden en attitudes verbeterd om leerlingen in de lagere klassen te leren lezen in hun moedertaal. 
  • Het senior leiderschap van het DBE, het KZNDoE en SACE institutionaliseert en bevordert doeltreffende en schaalbare professionele ontwikkeling voor het leesonderwijs in de lagere klassen.