U bent hier

Titel: 
Professionalisering van kinderbegeleiders omtrent spelenderwijs leren
Locatie: 
Provincie KwaZulu-Natal; Nationaal niveau
Timing: 
2022 –2026
Budget: 
€8,525,641
Donor: 
LEGO Foundation
Sector: 
Kleuteronderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten en schoolleiders; spelenderwijs leren
Context: 

Op 1 april 2022 heeft de regering van Zuid-Afrika de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het jonge kind (Early Childhood Development, ECD) overgeheveld van het ministerie voor sociale ontwikkeling naar het ministerie voor basisonderwijs (Department of Basic Education, DBE). Dit startte het proces om gratis en verplicht ECD te garanderen voor alle kinderen gedurende twee jaar voor zij naar het eerste leerjaar gaan. Die functieverschuiving onderstreept de ambitie van de regering om zich te richten op een geïntegreerd en afgestemd model dat alle kinderen in het land toegang biedt tot kwaliteitsvolle mogelijkheden voor onderwijs en ontwikkeling op jonge leeftijd.

De hoofdrolspelers bij het waarborgen van voorschools leren zijn de kinderbegeleiders: leerkrachten en schoolleiders van kleuterscholen, en kinderbegeleiders en leiders van ECD-centra. Veel kinderbegeleiders zijn echter (nog) niet voldoende gekwalificeerd om kleuteronderwijs te geven. De functieverschuiving schept grote mogelijkheden om verscheidene belangrijke aspecten in verband met de professionalisering van kleuterleerkrachten, kinderbegeleiders en schoolleiders aan te pakken. Om ervoor te zorgen dat het leerplan en de pedagogische methoden geworteld zijn in doeltreffende benaderingen die ook spelenderwijs leren inhouden, moeten de beoefenaars doeltreffend worden gesteund in hun professionele ontwikkeling. Deze steun is nodig op grotere schaal, maar de middelen van het systeem zijn beperkt. Daarom moet worden nagedacht over de kosten en de schaalbaarheid van de modellen voor professionele ontwikkeling.

Doelstelling: 

Op nationaal en provinciaal niveau hebben kinderbegeleiders versterkte competenties om spelenderwijs leren toe te passen.

Werkwijze: 

Ter ondersteuning van de functieverschuiving is het project gericht op de versterking van de professionele ontwikkeling van de kinderbegeleiders, met speciale aandacht voor spelenderwijs leren. 

Het project steunt op twee pijlers: 

  • Uitwerken van een visie op, en de ontwikkeling van, standaarden, trajecten en richtlijnen voor de professionalisering van kinderbegeleiders op nationaal niveau. 
  • Versterken van de competenties van de betrokken overheidsmedewerkers, middenveldorganisaties en andere belanghebbenden inzake ECD en spelenderwijs leren op provinciaal niveau. KwaZulu-Natal is qua bevolking de grootste provincie van Zuid-Afrika en herbergt bijna een kwart van de Zuid-Afrikaanse leerlingen, leerkrachten en scholen. Een groot deel van de schoolbevolking komt uit een kansarm milieu. 

Uitgaande van een benadering die verdere opschaling beoogt, werken de partners gedurende het hele project samen in de volgende fasen: 

  1. Een inventaris maken van het bestaande lesmateriaal en de bestaande modellen voor de professionele ontwikkeling van kinderbegeleiders. 
  2. Ontwikkeling en validatie van materiaal en modellen voor professionele ontwikkeling op beperkte schaal. 
  3. Proefprojecten en beoordeling van de doeltreffendheid van de aanpak op schaal in de provincie KwaZulu-Natal, gericht op 200 centrum-/schoolleiders en 1000 kinderbegeleiders.
  4. Verdere schaalvergroting van de aanpak in de provincie KwaZulu-Natal, met bijkomende externe aanbieders van professionele ontwikkeling, gericht op 1800 centrum-/schoolleiders en 9000 kinderbegeleids.

Uit de inspanningen die in de verschillende fasen van het project op provinciaal niveau worden geleverd, worden lessen geleerd die als input dienen voor de strategische beleidsdoelstellingen op nationaal niveau. 

Aan het einde van het project: 

  • De nationale regering en andere relevante nationale belanghebbenden hebben een gedeelde visie, normen en richtlijnen ontwikkeld voor de professionalisering van de kinderbegeleiders omtrent spelenderwijs leren. 
  • Het KZNDoE en de maatschappelijke organisaties op provinciaal en districtsniveau beschikken over een betere kennis en vaardigheden om het spelenderwijs leren actief te ondersteunen.   
  • 10.000 kinderbegeleiders hebben een betere kennis van spelenderwijs leren. 
  • 2000 schoolleiders en ECD-centra zijn beter uitgerust om de professionele ontwikkeling van kinderbegeleiders in hun centra en scholen te ondersteunen. 
  • Ouders en verzorgers van kinderen in ECD-centra en scholen steunen het gebruik van spelenderwijs leren voor ECD. 
  • 480.000 jonge kinderen profiteren van verbeterd spelenderwijs leren.