U bent hier

Titel: 
Het leren van kinderen post-COVID ondersteunen
Locatie: 
Zuid-Afrika; Vietnam; Zambia
Timing: 
2020-2021
Budget: 
$1,045,060
Donor: 
The LEGO Foundation
Sector: 
Lager onderwijs
Focus: 
Professionele ontwikkeling van leerkrachten (INSET) en schoolleiders; leerondersteuning; spelenderwijs leren
Context: 

De COVID-19-pandemie heeft het onderwijs op een nooit eerder geziene schaal verstoord. In april 2020 werden bijna 1,3 miljard leerlingen in 186 landen getroffen door nationale sluitingen - 73,8% van alle ingeschreven leerlingen. Veel scholen over de hele wereld beschikken niet over de middelen om tijdens de sluiting van de scholen het onderwijs digitaal voort te zetten. Veel ouders hebben ook moeite om hun kinderen thuis bij leeractiviteiten te betrekken. De leerachterstand is aanzienlijk toegenomen, zodat meer leerlingen dan ooit school verlaten.

Aangezien sommige landen zijn overgegaan tot een zeer geleidelijke heropening van de scholen, staan we voor een enorme uitdaging: Hoe kunnen we de verloren leertijd inhalen? En hoe zorgen we dat alle leerlingen, ook de meest kwetsbare, terugkeren naar school en blijven leren op een manier die hun fysiek en socio-emotioneel welzijn veiligstelt?

Doelstelling: 

In Zuid-Afrika werken leerkrachten, schoolleiders en districtsambtenaren samen in (virtuele) professionele leergemeenschappen om de uitdagingen op het gebied van lesgeven en leren, die door COVID-19 nog zijn versterkt, aan te pakken. In deze stressvolle tijd wordt prioriteit gegeven aan het welzijn van de leerlingen, met pedagogische benaderingen van spelenderwijs leren.

In Vietnam integreren leerkrachten en ouders spelenderwijs leren in hun dagelijkse activiteiten om het welzijn van de leerlingen na de COVID-19-crisis te waarborgen en de leerachterstand van de meest kwetsbare leerlingen weg te werken, met name van kinderen die de overstap naar de lagere school maken.

In Zambia voeren overheidsambtenaren en scholen spelenderwijs leren op het juiste niveau in om de leerachterstand te compenseren die is opgelopen tijdens de sluitingen van de scholen door COVID-19.

Partners: 

Zuid-Afrika:

  • Department of Basic Education (DBE)
  • South African Council of Educators (SACE)

Vietnam:

  • Ministry of Education and Training (MoET)
  • National Women’s Union (NWU)
  • VTV7 (Vietnam national education channel)

Zambia:

  • Ministry of General Education (MoGE)
  • TaRL Africa
  • UNICEF
Werkwijze: 

‘De ondersteuning van het onderwijs post-COVID voor kinderen in Zuid-Afrika, Vietnam en Zambia’ is een inspanning die wordt geleverd door meerdere landen en die voortbouwt op lopende activiteiten in de respectieve landen. Dankzij de extra steun van de LEGO Foundation kan VVOB snel en adequaat reageren op de nieuwe educatieve uitdagingen die de COVID-19-pandemie met zich meebrengt.

Deze inspanning van meerdere landen integreert COVID-19-herstelmaatregelen in:

 

1. Bevordering van de heropening van lagere scholen in Zuid-Afrika na COVID-19 voor leerkrachten en schoolleiders door middel van professionele leergemeenschappen

[Provincies Vrijstaat en KwaZulu Natal]

Professionele leergemeenschappen (PLG's) zijn groepen vakgenoten met hetzelfde beroep die vrijwillig bij elkaar komen om met en van elkaar te leren. In Zuid-Afrika ondersteunt VVOB de oprichting en facilitering van PLG's voor leerkrachten en schoolleiders als onderdeel van hun professionele ontwikkeling. Hoewel VVOB de oprichting en facilitering van PLG's tijdens de COVID-19-pandemie is blijven ondersteunen door online cursussen te ontwikkelen, is er dringend behoefte aan meer gerichte steun voor leerkrachten en schoolleiders om de uitdagingen aan te pakken die door COVID-19 zijn verergerd.

Het project in Zuid-Afrika is gericht op de ontwikkeling van online cursussen voor leerkrachten en schoolleiders om nieuwe professionele leergemeenschappen op te zetten of bestaande te gebruiken om de uitdagingen aan te pakken die door COVID-19 zijn verergerd. Deze omvatten

  • bestaande inhoud in verband met COVID beschikbaar op de website van het Department of Basic Education en
  • bestaande inhoud over spelenderwijs leren als een manier om beter in te spelen op het sociaal-emotionele welzijn van leerlingen wanneer zij naar school terugkeren.

Aan het einde van het project in Zuid-Afrika zullen leerkrachten en schoolleiders over het nodige materiaal beschikken om professionele leergemeenschappen in te zetten om de onderwijs- en leeruitdagingen aan te pakken die COVID-19 stelt.

 

2. Inhalen van de COVID-19-leerachterstand van kinderen die naar de lagere school gaan in Vietnam: inspiratie voor spelenderwijs leren op televisie en Playday-evenementen voor leerkrachten en ouders

[Provincies Thai Nguyen, Hanoi, Quang Tri, Da Nang, Quang Ngai, Ho Chi Minh City, Lai Chau, Ha Giang]

Hoewel het Ministry of Education and Training heeft beslist het schooljaar 2019-2020 met een maand te verlengen, zullen alle Vietnamese kinderen de gevolgen van een verkort schooljaar onder ogen moeten zien. Vooral voor kinderen in het laatste jaar van de kleuterschool en het eerste jaar van de lagere school kan dit langdurige gevolgen hebben, aangezien deze vormingsjaren van cruciaal belang zijn voor de ontwikkeling van de basis om te leren lezen en rekenen in de eerste graden.

Het project in Vietnam is gebaseerd op de ontwikkeling van korte videoclips voor leerkrachten en ouders om spelenderwijs leren in de dagelijkse praktijk toe te passen. De reeks concentreert zich op vijf ontwikkelingsdomeinen waarin kinderen moeten uitblinken om volop deel te nemen aan lessen in de lagere school. Die domeinen worden gestimuleerd door spelenderwijs leren: cognitief, sociaal emotioneel, fysiek, taal en creativiteit. Acht ‘speeldagen’ in het hele land bieden kinderen en hun leerkrachten of ouders de kans om de spelenderwijze leeractiviteiten uit de eerste hand te ervaren.

Aan het einde van het project in Vietnam beschikken leerkrachten en ouders over de vaardigheden om kinderen te betrekken bij speelse leeractiviteiten om leerachterstand in te halen en de kinderen voor te bereiden op de start of voortzetting van de lagere school.

 

3. De leerkloof dichten door les te geven op het juiste niveau in Zambia: Ondersteuning voor de inhaalbeweging na COVID-19

[Districten Chirundu, Kafue, Chongwe en Rufunsa]

Nu 70% van de leerlingen moeite heeft met begrijpend lezen, hebben de sluitingen van de scholen de leercrisis in Zambia ongetwijfeld nog verergerd. Het Catch Up-programma (2017-2020) van het Ministry of General Education (MoGE) implementeert leerondersteuning en versneld leren om de leerachterstand weg te werken die tijdens de schoolsluitingen is opgelopen. Catch Up is gebaseerd op de TaRL-methodologie (Teaching at the Right LevelTaRL) (zie onderstaand kader).

Het project in Zambia is gericht op de voorbereiding op de nationale opschaling van het Catch Up-project rond spelenderwijs leren, als reactie op de onderwijscrisis die verergerd is door de sluiting van de scholen.

Aan het einde van dit project in Zambia zijn de TaRL-materialen herzien om de verbanden met spelenderwijs leren explicieter te maken; en ze zijn vertaald en beschikbaar gemaakt in meerdere lokale talen, zodat ze in alle provincies kunnen worden uitgerold.

 

Catch Up is gebaseerd op de TaRL-methodologie (Teaching at the Right Level), een gemakkelijk te begrijpen en doeltreffende aanpak die leerlingen in het basisonderwijs in staat stelt basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen te verwerven door middel van interactief onderwijs dat is afgestemd op het niveau van de individuele leerling. TaRL en spelenderwijs leren hebben hun vijf kenmerken gemeen. Met name:

  • vrolijk
  • sociaal interactief
  • iteratief
  • zinvol
  • zeer engagerend

Meer informatie over spelenderwijs leren vindt u op de website van de LEGO Foundation.

 

 

Om haar doelstellingen te bereiken, ontwikkelt VVOB de capaciteit van haar partners. VVOB werkt met trajecten voor capaciteitsontwikkeling die de partners een maximale verantwoordelijkheid geven voor de uitvoering en het beheer van hun eigen veranderingsprocessen. Dit gebeurt door middel van technische bijstand die wordt verleend door de VVOB-teams in de respectieve landen, die zowel lokale als internationale deskundigen op het gebied van onderwijs en change management omvatten.