U bent hier

25/07/2016

Het LBO is voor veel jongeren een bewuste keus om van hun passie hun beroep te maken. Vele leerkrachten realiseren zich dat. Ze zetten zich elke dag in om hun leerlingen het beste onderwijs te doen genieten. We laten graag enthousiaste rolmodellen aan het woord. In dit artikel leest u over Jenifer Ballo, leerkracht Werktuigbouwkunde binnen het LBO. Een jonge leerkracht met een passie voor lesgeven, die startende leerkrachten ook dat plezier in hun vak gunt!

Mijn naam is Jenifer Ballo

Ik ben 36 jaar en vakleerkracht op een LBO-school. Toen ik na de zesde klas lagere school een keus moest maken, dacht ik meteen aan het beroepsonderwijs. Van mijn ouders moest ik echter naar het MULO. Gelukkig mocht ik thuis met mijn vader meekijken tijdens zijn werkzaamheden. Mijn vader, Romeo Ballo, is lasser. Hij was werkzaam bij de Scheepvaart Maatschappij Suriname en heeft zich in zijn vrije tijd altijd bezig gehouden met lasconstructiewerken in zijn eigen werkplaats. Mijn liefde voor technische beroepen komt echt door hem. Mijn vader is trouwens steeds mijn inspiratie geweest. Van kleins af mocht ik altijd vragen stellen en helpen tijdens de lasconstructie activiteiten. Ik leerde veel van hem. Zoveel zelfs, dat ik op een bepaald moment meewerkte als arbeider in zijn werkplaats. Naast de lasactiviteiten hield ik me ook bezig met gas, water en sanitaire werkzaamheden. Maar mijn grootste interesse ging uit naar de voertuigentechniek. Hoe mooi zou het zijn als ik als vrouw zelf mijn auto kon servicen en repareren... Redenen genoeg om na het MULO naar het Natin te gaan en te kiezen voor de richting Werktuigbouwkunde.

Van les volgen tot lesgeven

Na het Natin ben ik voor Fernandes Autohandel autoverf en autospuittechniek gaan studeren in Trinidad. Na terugkomst richtte ik de autoverf afdeling voor Fernandes op. Daar heb ik ook ervaring opgedaan in het autolakken. Ook begon ik spuiters aan huis of middels seminars de nodige informatie over de autospuittechniek te geven. Na 4 jaren kreeg ik een nieuwe uitdaging als maintenance manager bij de MOBI nv, waar ik belast was met het onderhoud en de reparatie van machines, motoren, etc. Ik maakte een service plan op voor het onderhoud van het gehele productieproces. Daar heb ik ervaring opgedaan in het leiding geven aan een werkteam.

Nu verzorg ik sinds 2004 lessen Werktuigbouwkunde, Voertuigentechniek en Gas, Water en Sanitair aan leerlingen op het LBO. Ik was eerst helemaal niet van plan leerkracht te worden. Ik kwam op het idee door dhr. Soetosenojo die ik leerde kennen op het Natin. Hij inspireerde mij de Lerarenopleiding Beroepsonderwijs (LOBO) te volgen. Ik ben blij dat ik de kennis, die ik onder andere in het bedrijfsleven heb opgedaan, mag overbrengen op de jeugd. Mijn streven is me elke dag in te zetten om betere en gemotiveerde studenten aan de maatschappij af te leveren.

Vrouw in de techniek

Mensen uit mijn omgeving vinden het geweldig dat ik als vrouw technische vakken (theorie en praktijk) verzorg op een LBO-school. Ik vind het fijn aan hun reacties te merken dat ze ervan verzekerd zijn dat ik de leerlingen goed onderwijs en ze daarnaast een goede opvoeding meegeef.
Als vrouwelijke leerkracht merk ik soms wel een verschil met enkele mannelijke leerkrachten, vooral op het gebied van lesgeven en in de manier van het benaderen van leerlingen. Ik let er bijvoorbeeld op dat de meisjes gelijk als de jongens behandeld worden, vooral bij het uitvoeren van werkopdrachten en sancties. Uiteraard zijn er nog enkele mannen die tegen een evenwichtig genderbeleid zijn. Zij hebben liever dat je als vrouw slechts theorielessen verzorgt en je niet bemoeit met praktijklessen. Met de meeste van mijn mannelijke collega’s heb ik echter een prettige werkrelatie.

Mijn tips en tricks

Niet elke dag is een perfecte dag, maar voor mij is het elke dag een plezier om leerlingen te onderwijzen in de techniek. Mijn doelen bereiken met de leerlingen... dat is mijn motivatie om van elke dag een productieve schooldag te maken. Zélfs als ik een keer een slecht humeur heb. Naast het verzorgen van mijn lessen, kies ik er regelmatig voor om motivatiegesprekken te voeren met mijn leerlingen. Daarnaast probeer ik altijd een voorbeeldfiguur te zijn voor hen.

De relatie met mijn leerlingen is respectvol. We hebben respect voor elkaar en houden ons aan eerder gemaakte regels en afspraken. Als leerkracht heb ik altijd een open oor voor mijn leerlingen en adviseer en motiveer ik hen waar nodig. Enkele leerlingen vinden mij streng, omdat ze niet begrijpen dat regels en afspraken hen helpen de gestelde (leer)doelen te bereiken. Het lesgeven geeft me nog steeds veel voldoening. Je maakt als leerkracht zoveel mooie momenten mee. In 2011 heb ik bijvoorbeeld hoge slagingsresultaten bereikt met een gemotiveerde klas Voertuigentechniek. En niet alleen in de klas vallen er successen te vieren. We werden ook winnaar tijdens de voetbalcompetitie op onze school én winnaar tijdens de school cookout. We zijn van alle markten thuis!
 

Meer weten over het Lager Beroepsonderwijs?

Neem contact op met het Bureau Lager Beroepsonderwijs van het Onderdirectoraat Beroepsgericht Onderwijs – MINOWC.

Passiebloemstraat 1-2 te Zorg en Hoop - Telefoon: (597)400715 / (597)402400  Email: bureaulagerberoepsonderwijs@outlook.com

Het Lager Beroepsonderwijs: voor leerlingen die van hun passie hun beroep willen maken.