U bent hier

Het Surinaams onderwijs kent een aantal sterke elementen, maar ook enkele aandachtspunten. Volgens de meest recente cijfers van het Algemeen Bureau voor de Statistiek leeft 70% van de bevolking in Suriname onder de armoedegrens.  Op een beroepsbevolking van 145.697, is 8% werkloos. In 2004 was het werkloosheidspercentage 21.5% (World Bank). De mismatch tussen het onderwijssysteem en de behoeften van de arbeidsmarkt blijft een heikel punt.

Het huidige beroepsonderwijs in Suriname is gekenmerkt door een complex amalgaam van schooltypes. Dit is vooral het geval voor het LBO. In oktober 2012 is er een grote hervorming ingezet voor het LBO, waarbij het de bedoeling is het kluwen van verschillende opleidingen en richtingen te stroomlijnen en te vereenvoudigen. Hierbij ligt de nadruk op (1) het vernieuwen van het curriculum en (2) het promoten van doorstroommogelijkheden voor leerlingen naar het MBO.

De huidige vijf vormen van LBO (Elementair Beroepsonderwijs, Eenvoudige Technische School, Lager Beroepsgericht Onderwijs, Lager Technisch Onderwijs en Lager Huishoud- en Nijverheidsonderwijs) worden stapsgewijs omgevormd tot één LBO opleiding waarbinnen onderscheid gemaakt wordt tussen een A, B en C niveau. Toelatingseisen worden binnen de hervorming herzien. Binnen het LBO wordt er een onderscheid gemaakt tussen technische en dienstverlenende studierichtingen (nieuwe studierichtingen kunnen worden ingevoerd):

LBO Technisch:

  • Agrarische productie
  • Bouwkunde
  • Schildertechniek
  • Elektrotechniek
  • Gas Water Sanitair
  • Voertuigentechniek
  • Werktuigbouwkunde

LBO Dienstverlenend:

  • Handel en Administratie
  • Zorg & Welzijn
  • Mode, Creatie en Commercie
  • Horeca
  • Facilitaire Dienstverlening