U bent hier

Op de kweekscholen is een proces van vernieuwing van de opleiding van leerkrachten opgestart in samenwerking met Progress. Het IOL, dat al een tiental jaren werkt aan de eigen vernieuwing van de opleiding, wordt nauw bij dit proces betrokken als voortrekker. De opleiding op de kweekscholen is in de laatste dertig jaar niet wezenlijk veranderd waardoor een vernieuwing van de opleiding hoogst noodzakelijk is geworden.

Nieuwe pedagogische en didactische principes en inzichten en een grote verandering van de Surinaamse maatschappij dienen hun weerslag te vinden in de opleiding van de leerkrachten. Alle kweekscholen overleggen op regelmatige basis via een directeurenoverleg om dit proces te sturen. Er is een gezamenlijk scenario voor de verandering van de opleiding uitgewerkt. De grote krachtlijnen van het scenario zijn als volgt:

  • omvorming van de opleiding van een middelbare beroepsopleiding (mbo) op VOS naar een hogere beroepsopleiding (hbo);
  • aanpassing van het curriculum van vakgericht naar competentiegericht;
  • instellen van een systeem voor interne kwaliteitszorg;
  • continue professionalisering van docenten gericht op de competenties als lerarenopleiders;
  • een aanpak in twee fasen waarbij in de eerste fase gewerkt wordt op het huidige mbo-niveau en in de tweede fase de overstap naar het hbo-niveau gemaakt wordt;
  • geleidelijke verhoging van de instroomvoorwaarden met uitwerking van een voorbereidingsprogramma voor studenten die niet meer rechtstreeks kunnen instromen.

Voorbereidingen voor de implementatie van dit scenario zijn reeds van start gegaan. In elk pedagogisch instituut zijn vernieuwingscoördinatoren aangesteld om de docenten binnen de school te informeren en te motiveren bij het vernieuwingsproces. In 2010 zijn ook kwaliteitsankers aangesteld in elk pedagogisch instituut om mee te helpen bij planning en organisatie van activiteiten en om geleidelijk aan een functionerend systeem voor interne kwaliteitszorg op de school uit te bouwen.

Curriculumhervorming naar competentiegericht opleiden is aangevat. Voor het vak rekenen is een rekenwerkgroep competentiegerichte leerlijnen aan het uitwerken. Hervorming van de stage en het vak pedagogiek zullen in 2011 van start gaan.

Professionalisering van docenten als lerarenopleiders is ook reeds van start gegaan. Per jaar vindt een grote training in verschillende sessies plaats, tussenin zijn er werkopdrachten om geleerde zaken onmiddellijk in praktijk uit te proberen.