U bent hier

29/03/2013

In maart 2013 lanceerde het Rwandese ministerie van Onderwijs officieel de 26 projecten die Innovation for Education Rwanda ondersteunt. Dit is een partnerschap tussen de overheden van Rwanda en het Verenigd Koninkrijk. Het doel is om via innovatie de kwaliteit van het onderwijs in Rwanda te verbeteren. Het projectvoorstel van VVOB Rwanda is een van de laureaten voor een subsidie. Zij zullen een project uitvoeren dat de leerresultaten op de basisschool wil verbeteren via het versterken van het 'effectief schoolleiderschap'.

Officiële start Innovation for Education Rwanda

Innovation for Education RwandaDe openingsceremonie vond plaats op 14 maart 2013 in de Groupe Scolaire Muhondo in het Gicumbi District. De minister van Onderwijs, dr. Vincent Biruta, en het hoofd van DFID Rwanda, dhr. Mike Hammond, gaven er een toespraak. Het evenement vierde de innovaties die men nu zal testen en toepassen in klaslokalen, scholen en andere onderwijsinstellingen in het hele land en dit over een periode van twee jaar. Dit is een belangrijke kans om nieuwe ideeën te testen voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in Rwanda, meent Innovation for Education Rwanda.

De 26 projecten leggen een sterke klemtoon op bewijsverzameling. Elk project zal gegevens vergaren om haar impact op de opvoeding van kinderen te evalueren. Deze bevindingen zal men verder beoordelen op basis van de kosteneffectiviteit van het project en ook de mogelijkheid voor de regering om het project uit te breiden. De projecten zijn gegroepeerd in zes thema's: doelmatig lesgeven en leren, inclusief onderwijs, ontwikkelingen van vaardigheden, verantwoording en empowerment, klimaatverandering en milieu, en het gebruik van geschikte technologieën in het onderwijs.

Betere leerresultaten via het versterken van het 'effectief schoolleiderschap'

Het VVOB-project kreeg de titel 'Coaching School Leadership to Achieve High Level Learning Outcomes'. Inmiddels is het uit de startblokken en loopt tot begin 2015. Dit project richt zich op de ontwikkeling van de kerncompetenties van de schoolleiding, anders gezegd op 'effectief schoolleiderschap'. Het wil de onderwijsambtenaren van de sectoren trainen en coachen zodat ze op hun beurt de schoolhoofden kunnen coachen in effectief schoolleiderschap. Op deze manier wil het de kwaliteit van het basisonderwijs verhogen en dus de leerresultaten van de leerlingen verbeteren.