U bent hier

14/03/2017

Twee gemeenschapsscholen in Ndola district, Zambia, kregen hoog bezoek op 27 januari. EU Ambassadeur in Zambia, Alessandro Mariani (foto: rechts), schoof aan bij kleuters in hun klaslokaal. De gemeenschapsscholen maken mee deel uit van VVOB's breder QEECS-project, dat de kwaliteit van het onderwijs in gemeenschapsscholen verbetert, met behulp van EU-cofinanciering.

Zambia's jongsten aan boord houden

Het QEECS-project (‘Quality Early Education in Community Schools’), gecofinancierd door de Europese Unie (EU), wordt uitgevoerd door VVOB Zambia in samenwerking met Zambia Open Community Schools (ZOCS) en het Ministerie van Algemeen Onderwijs. Het project versterkt de professionele ontwikkeling van kleuterleerkrachten in de Kitwe en Ndola districten.

Achttien gemeenschapsscholen worden intensief bijgestaan met het oog op een eerlijke start voor kwetsbare kinderen. Naast de professionele ontwikkeling van leerkrachten worden de scholen ook ondersteund bij het realiseren van infrastructuurprojecten zoals het bouwen van klaslokalen en water- en sanitaire voorzieningen. Lokaal geproduceerde leermaterialen stimuleren de klasomgevingen. Nauwe contacten tussen de scholen en lokale autoriteiten zoals zorgverleners en begeleidingsdiensten worden versterkt.

EU-ambassadeur in Zambia, Alessandro Mariani, bezocht twee gemeenschapsscholen in Ndola district eind januari. Twalubuka en Kaloko Kantanshi gemeenschapsscholen openden hun deuren voor de Europese delegatie, die de hand schudde van leerkrachten, schoolleiders, ouderverenigingen, en natuurlijk ook van de kinderen zelf. "Na het bezoek schreef ik impulsief mijn medewerkers aan: 'Kunnen we duizenden van deze scholen opstarten in Zambia?'", vertelt ambassadeur Mariani later aan VVOB-collega's.

Empowerment

"Onderzoek toont aan dat kleuteronderwijs een belangrijke groeiperiode is voor kinderen," begint de ambassadeur. "Maar het project in de gemeenschapsscholen gaat een paar grote stappen verder. Ouders zijn betrokken bij het bouwen van de infrastructuur, en bij het werven van fondsen voor zowel de kinderen als voor de salaris van de leerkrachten." Betrokkenheid van de gemeenschap maakt inderdaad een fundamenteel deel uit van QEECS.

Er is ook een belangrijk genderaspect in het project. Mariani: "Moeders kunnen hun kinderen afzetten aan de gemeenschapsschool en gaan werken, zodat ook zij geld kunnen verdienen voor het gezin. Er is een component van vrouwelijke empowerment, want vrouwen hebben de opportuniteit om zich te engageren in socio-economische activiteiten."

Prioriteiten

Gemeenschapsscholen rekenen geen schoolgeld aan, en leerkrachten verdienen bitter weinig en vaak zelfs niets. "Maar ze zijn zo gemotiveerd. Van kleuterleerkracht Joyce in Twalubuka Community School was ik vooral onder de indruk. Hoewel ze vreemden op bezoek had in haar klaslokaal, bleef ze gefocust, kalm, en aandachtig naar de kinderen toe. Ze liet zich niet van de kaart brengen door ons; ze wist goed waar haar prioriteiten lagen!"

"Ik was eveneens onder de indruk van de hoofdleraar van Kaloko Kantanshi Community School. David Sitali straalde optimisme uit. Hij was heel enthousiast, en nam de tijd om me een rondleiding te geven. Hij was heel fier over het hoog niveau van geletterdheid in zijn school, en had er niets op tegen dat ik dit eens uittestte. Ik vroeg in een bepaalde klas om te raden waar ik vandaan kwam, en schreef 'Europa' op het bord. Zeventig procent van de kinderen staken hun hand op om het woord luidop voor te lezen. Toen ik het woord 'Zambia' begon op te schrijven, lazen ze bij de tweede letter al enthousiast luid mee."

Simpel en goed georganiseerd

Ambassadeur Mariani windt er geen doekjes om. Zijn bezoek aan de twee QEECS gemeenschapsscholen hebben een blijvende indruk op hem nagelaten om verschillende redenen: "de betrokkenheid van ouders en de bredere gemeenschap; de simpele en goed georganiseerde klaslokalen; de leermaterialen van de bovenste plank, lokaal geproduceerd. Dit alles draagt bij tot de duurzaamheid van het project."

"Kleuteronderwijs is cruciaal voor de harmonieuze ontwikkeling van kinderen, die de toekomst van Zambia in hun handen hebben", benadrukt Mariani. "Ik ben verheugd over het werk van VVOB Zambia en ZOCS, de ouderverenigingen, en de twee gemeenschapsscholen. De EU draagt bij tot de verbetering van 18 scholen in de Copperbelt Provincie, en dit moet beschouwd worden als een succesvol pilootproject dat inspireert tot meer gelijkaardige investeringen in scholen in heel Zambia. Investeringen van de Zambiaanse overheid, de gemeenschappen, middenveldorganisaties, en ontwikkelingspartners."