U bent hier

Het rapport 'Learning Generation' roept donorgemeenschap terecht op tot actie
21/09/2016

Op 18 september publiceerde de International Commission for Financing and Global Education Opportunities (of kortweg de Education Commission) haar rapport 'The Learning Generation' en schudde zo de internationale gemeenschap wakker. Aan het huidig tempo zullen in 2030 vier op tien kinderen op schoolleeftijd in lage- en middeninkomenslanden op weg zijn om secundaire basiscompetenties te verwerven. In lage-inkomenslanden zal dat slechts één op tien kinderen zijn.

Dit gaat ontegensprekelijk in tegen de bestaansreden van de vierde duurzame-ontwikkelingsdoelstelling (SDG4), die tegen 2030 inclusief kwaliteitsonderwijs voor allen verzekert en levenslang leren bevordert. De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen werden in 2015 nochtans unaniem onderschreven door de 193 lidstaten van de Verenigde Naties. Toch zien we dat internationale steun voor onderwijs de laatste jaren met bijna tien procent is gedaald.

De vrees voor een verloren generatie is gegrond. Meer dan 250 miljoen kinderen hebben geen toegang tot school. Een bijkomende 330 miljoen schoolgaande kinderen hebben de meest elementaire basiscompetenties niet onder de knie. Daarom roept de Education Commission overheden terecht op tot dringende maatregelen als we SDG4 willen verwezenlijken.

Met een vierstappenplan geeft de Commission een eerste strategische aanzet om de verontrustende trend om te keren. Het doel is om een voedingsbodem te creëren voor een Leergeneratie en om voor alle kinderen de weg naar school vrij te maken tegen 2030:

  1. Gebruik strategieën die hun effectiviteit bewezen hebben, versterk de prestatie van het onderwijssysteem, en maak van resultaten een prioriteit.
  2. Ontwikkel nieuwe en creatieve manieren om resultaten te bereiken. Grijp kansen voor innovatie op vlak van wie een rol heeft in onderwijs, en waar en hoe dat moet veranderen, met zicht op uitdagingen in het verschiet.
  3. Bereik iedereen, ook de meest achtergestelde en gemarginaliseerde bevolkingsgroepen. De ‘leerkloof’ zal pas overbrugd zijn als leiders extra stappen ondernemen en risicogroepen opnemen en ondersteunen om te leren, zoals armen, gediscrimineerde mensen, meisjes, en andere achtergestelde groepen.
  4. Kwaliteitsvolle onderwijssystemen vereisen meer en betere investeringen. Deze investeringen moeten gebaseerd zijn op de primordiale verantwoordelijkheid van nationale overheden om toegang tot kwaliteitsvol onderwijs te verzekeren voor elk kind, gratis van kleuter- tot secundaire school. Internationale partners moeten hieraan bijdragen met middelen en leiderschap.

(Bron: The International Commission on Financing Global Education Opportunity, “The Learning Generation: Investing in education for a changing world” Executive Summary, p. 6, 2016)

VVOB zet haar onderwijsexpertise al jaren in voor de ambitieuze én haalbare visie van het 'Learning Generation'-rapport, onder andere via het realiseren van inclusief onderwijs in Zuid-Afrika, het opzetten van partnerschappen tussen technische en beroepsscholen en de privésector in Ecuador, het organiseren van professionele leernetwerken voor schooldirecteurs in Rwanda, of het verbeteren van de kwaliteit van lesgeven in gemeenschapsscholen in Zambia. Constructieve capaciteitsopbouw van bestaande onderwijssystemen en (gender)gelijkheid behoren tot de kernwaarden van VVOB.

De programma’s van VVOB zijn helemaal in lijn met SDG4. Daarom zijn ook wij bezorgd over het gebrek aan ambitie van de internationale gemeenschap om universele leermogelijkheden en eerlijke toegang tot onderwijs te realiseren. “VVOB werkt in haar programma’s constructief samen met ministeries van onderwijs in onze negen partnerlanden. De verandering die we teweegbrengen, is voelbaar en duurzaam”, zegt Sven Rooms, programmadirecteur bij VVOB. “Onze werkwijze is nu ook erkend als één van de strategieën die de Education Commission naar voor schuift voor kwalitatief onderwijs.”

De onderwijsprogramma’s van VVOB hebben niet alleen op korte, maar vooral op lange termijn een grote impact op hoe leerkrachten lesgeven en leerlingen leren. Maar zo’n internationale samenwerkingsverbanden hebben een houdbaarheidsdatum zolang financiële investeringen geen zekerheid zijn: “Wij geloven in onze expertise en blijven bijdragen aan SDG4. We rekenen op onze donoren om ons daarin te blijven steunen. Zij zijn een cruciale actor in dit verhaal.”