U bent hier

15/12/2016

Op zaterdag 26 november bestudeerde een vakkundige jury de inzendingen van een groep stagiairs en vrijwilligers die in het afgelopen jaar hun steentje bijdroegen aan onze programma’s in het Zuiden. VVOB lauwerde drie van hen voor hun uitzonderlijke bijdrage aan de sensibilisering van het Vlaamse publiek rond ontwikkelingsthema’s: Emma Aeyels, Astrid Vandormael en Sarah De Raedt mogen vanaf nu officieel de titel ‘VVOB-ambassadeur’ dragen.

Naast de capaciteitsversterking van lokale onderwijsactoren in onze partnerlanden in het Zuiden, is het vergroten van een solidaire basishouding in de Vlaamse samenleving een andere belangrijke doelstelling van VVOB. De stagiair in het buitenland bevindt zich in een unieke positie om daaraan mee te werken, en dus vraagt VVOB aan alle stagiairs om na hun stage een draagvlakversterkende activiteit te organiseren in Vlaanderen. Die kan allerlei vormen aannemen, maar één ding staat vast: zij die de beste activiteiten organiseren, worden tot VVOB-ambassadeur gekroond.

Bevoorrechte getuige

Emma Aeyels (links op de foto) mag zich als eerste een jaar lang als VVOB-ambassadeur laten aanspreken. De studente Lager Onderwijs aan Hogeschool Odisee won met haar grote verscheidenheid aan activiteiten de grote prijs van 750 euro.

Emma verbleef voor haar stage vier maanden in Vrijstaat, Zuid-Afrika, en hield een goed georganiseerde blog bij met genuanceerde artikels waarin ze veel aandacht schonk aan de Zuid-Afrikaanse leerkracht. Deze blog belichaamde volgens de jury wat we bij VVOB ‘de stagiair als bevoorrechte getuige’ noemen. De studente verscheen op eigen initiatief ook in verschillende lokale media. Emma heeft via deze twee kanalen een heel groot publiek bereikt – precies waar de VVOB-jury naar zoekt.

Daarnaast was Emma de motor voor een diepgaande uitwisseling tussen een basisschool in Vlaanderen en een basisschool in Zuid-Afrika. De leerlingen van klas 5B uit Herzele bedachten zelf welke vragen ze hadden over Zuid-Afrika. Emma zorgde ervoor dat de meer stereotype vragen een genuanceerd en toch volledig antwoord kregen, en dat op kindermaat. Uiteindelijk kwamen de kinderen van beide klassen samen in een Skypegesprek. Een succes, zo bleek: “Op het einde van het gesprek konden de Zuid-Afrikaanse leerlingen en de Vlaamse leerlingen elkaar begroeten in de verschillende talen. Beide partijen, én de leerkrachten die aanwezig waren, hebben genoten van deze activiteit.”

Bovendien merkte de jury op dat in al Emma’s activiteiten de nadruk ligt op gelijke onderwijskansen en diversiteit. De studente onderzocht in een workshop met Zuid-Afrikaanse wiskundedocenten hoe ze hun lessen toegankelijker konden maken voor alle leerlingen. Deze thema’s zijn voor VVOB erg belangrijk en plaatsen we graag extra in de kijker. De diepgaande impact van Emma’s activiteiten in combinatie met het grote bereik leverde haar unaniem de eerste prijs op. Proficiat, Emma!

Blauwland-Geelland

Gloednieuw VVOB-ambassadeur Astrid Vandormael (midden op de foto), studente Specifieke Lerarenopleiding Gedragswetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven, won de tweede prijs ter waarde van 500 euro. Voor haar stageopdracht trok Astrid drie maanden naar Ecuador. Ze gaf niet alleen les, maar ontwikkelde ook een workshop rond het pedagogisch ‘vier componenten instructiemodel’ voor docenten van de Universidad Politécnica Salesiana. De Ecuadoraanse universiteit berichtte er zelfs over op haar website.

Tijdens haar stage onderhield Astrid een goed contact met haar professioneel netwerk in Vlaanderen. Zo verscheen er onder andere een artikel op de site van haar universiteit en gaf de studente uitleg op verschillende infosessies van de Specifieke Lerarenopleiding. Naast de uitwisseling met collega’s ging Astrid aan de slag met kinderen van het derde leerjaar over het thema diversiteit: “We speelden het spel ‘Blauwland-Geelland’. Zo ontdekten de leerlingen spelenderwijs dat het niet eenvoudig is om te leven in een land dat je niet begrijpt, en dat ‘anders-zijn’ eigenlijk heel gewoon is.”

Astrid wist de jury vooral te overtuigen met een kwaliteitsvol, afgewerkt filmpje over interculturele pedagogie in Ecuador. Dit is zeer bruikbaar materiaal dat VVOB overigens zelf nog gaat verspreiden. Last but not least hield de studente een kwaliteitsvolle blog bij met goede reflecties omtrent het thema diversiteit.

Gelijklopende uitdagingen

Sarah De Raedt (rechts op de foto) studeert Intercultural Management aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen. Ze liep drie maanden stage in Bloemfontein, Zuid-Afrika. Met haar outreach naar een minder evidente doelgroep, namelijk pedagogisch begeleiders en leerkrachten, trok ze meteen de aandacht van de jury. Ze kaapte de titel van VVOB-ambassadeur en de derde prijs van 250 euro verdiend weg met haar sensibiliserende activiteiten.

Sarah stelde haar geleerde lessen voor in presentaties aan pedagogische begeleiders van verschillende onderwijsinstellingen: het Stedelijk Onderwijs Gent, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de Banaba-opleiding Intercultural Management, maar ook aan haar eigen collega’s van basisschool De Letterdoos. “Ik heb geprobeerd pedagogisch begeleiders en leerkrachten te doen inzien dat we in Vlaanderen en Zuid‐Afrika voor een aantal gelijklopende uitdagingen staan, en dat we kunnen leren van elkaars good practices.” Ze ontwikkelde ook een sterke lessenreeks met veel aandacht voor gender en diversiteit.

Daarnaast dook Sarah de digitale wereld in. Op Facebook creëerde de studente een pagina voor leerkrachten om hen te inspireren met ideeën, artikels en filmpjes uit Zuid-Afrika. Zo wil ze hen laten kennismaken met het concept van professional learning communities, oftewel: professionele leergemeenschappen. Met haar blog over onderwijs, inclusief een pagina gericht aan kinderen, wist ze veel mensen te bereiken.

Bon voyage

Op een vormingsweekend eind november stoomden VVOB-medewerkers een nieuwe troep studenten klaar om in 2017 op stage te vertrekken. Ook van hen wordt verwacht dat ze na terugkeer meebouwen aan een brug tussen Noord en Zuid, maar eerst kunnen ze genieten van het persoonlijk en professioneel groeiproces dat gepaard gaat met een Zuidstage. Bon voyage!