U bent hier

Ontwikkelingsdebat | 1 oktober 2015
28/09/2015

Op 1 oktober 2015 is er een Ontwikkelingsdebat over religie en ontwikkeling. Het vindt plaats in Brussel en start om 17u30. Sprekers zijn Brenda Bartelink (Programmamedewerker Kenniscentrum Religie en Ontwikkeling bij Stichting Oikos), Ann Brusseel (Vlaams volksvertegenwoordiger en senator), Lieve Herijgers (Directeur Broederlijk Delen) en Ruth Jansen (Projectmanager Islamic Relief Nederland). Gie Goris (MO*) staat in voor de moderatie.

Dit debat is een initiatief van 11.11.11, BTC, Departement internationaal Vlaanderen - Afdeling Mondiale Uitdagingen, VLIR-UOS, VVN en VVOB.

'Religie anti/pro ontwikkeling'

Moeten religie en ontwikkelingssamenwerking volledig worden gescheiden? Is dat wenselijk? Is dat überhaupt wel mogelijk? Hoe moeten ontwikkelingsactoren zich verhouden ten aanzien van andere religieuze actoren? Moeten seculiere organisaties het beleven van religie en het opbloeien van religieuze organisaties in ontwikkelingslanden mogelijk maken of net tegenwerken?

Heel wat initiatieven van ontwikkelingssamenwerking ontstonden uit de traditie van missie en zending. Vanaf de jaren 60 ziet men ontwikkelingssamenwerking eerder als een seculiere activiteit. Vandaag zien sommigen in religie de oorzaak voor praktijken die ingaan tegen het recht op ontwikkeling. De penibele behandeling van albino’s, vrouwenbesnijdenis, het opeisen van grond op basis van religie, religieuze legitimatie van extreem geweld en terrorisme,... Anderen zien in religie dan weer een motor voor ontwikkeling of voor sociale mobiliteit. In sommige zeer fragiele staten zijn religieuze organisaties de enige structuren die stand houden.

Zeker is dat het een essentiële factor is van de context in het Zuiden. Maar liefst 84% van de wereldbevolking is religieus. Op vele plaatsen in de wereld is er een sterke toename van de aanhangers van een of andere religie. Bepaalt dat niet mee hoe ontwikkeling tot stand komt? De principes van goed basisonderwijs of van de preventie van ebola zijn niet anders voor een moslim, hindoe of jood. Verschillend is wel hoe deze of gene levensbeschouwing aankijkt tegen vooruitgang of mislukking in het leven, tegen oorzaken van gezondheid en ziekte en de betekenis die ze hebben. In de interculturele ontmoeting van de ontwikkelingssamenwerking moeten we dus veel rekening houden met de religieuze omgeving. Of toch niet?

Het panel buigt zich over bovenstaande complexe kwesties. Misschien is het de vraag of de scheiding tussen kerk en staat binnen de ontwikkelingssamenwerking juist veel meer, of vooral veel minder moet aangehouden worden.