Op een ceremonie eind november reikten de University of Rwanda-College of Education, Rwanda Education Board, en VVOB diploma's uit voor Effectief Schoolleiderschap aan bijna 400 afstuderende schoolleiders.
5 standaarden voor leiderschap
De University of Rwanda-College of Education (UR-CE) kende de schooldirecteurs hun diploma 'Effectief Schoolleiderschap' toe nadat ze de bijscholing met succes hadden afgerond. De schoolleiders bogen zich tijdens dit 18-maand durende traject, mee georganiseerd door VVOB, in detail over de vijf professionele standaarden voor effectief schoolleiderschap zoals opgenomen in het Leerkrachtenstatuut:
- De strategische richting van de school bepalen
- Leiden in leren
- Leiden in lesgeven
- De school als een organisatie beheren
- Ouders en de gemeenschap betrekken
Voor elk van deze standaarden werd een module ontwikkeld die focust op de nodige competenties. Schoolleiders delen hun praktijken met elkaar, succesverhalen, en de moeilijkheden die ze ervaren in hun scholen.
De cursus nam in totaal 18 maanden in beslag, en hield concreet 16 contactdagen in verspreid over acht weekends. Tussen deze sessies door, moesten schoolleiders oefeningen maken waarmee ze reflecteerden over hun dagdagelijkse praktijken. UR-CE docenten ondersteunden deze reflectieve oefeningen met bezoeken, en gaven constructieve feedback.