U bent hier

14/03/2017

Op een ceremonie eind november reikten de University of Rwanda-College of Education, Rwanda Education Board, en VVOB diploma's uit voor Effectief Schoolleiderschap aan bijna 400 afstuderende schoolleiders.

5 standaarden voor leiderschap

De University of Rwanda-College of Education (UR-CE) kende de schooldirecteurs hun diploma 'Effectief Schoolleiderschap' toe nadat ze de bijscholing met succes hadden afgerond. De schoolleiders bogen zich tijdens dit 18-maand durende traject, mee georganiseerd door VVOB, in detail over de vijf professionele standaarden voor effectief schoolleiderschap zoals opgenomen in het Leerkrachtenstatuut:

  • De strategische richting van de school bepalen
  • Leiden in leren
  • Leiden in lesgeven
  • De school als een organisatie beheren
  • Ouders en de gemeenschap betrekken

Voor elk van deze standaarden werd een module ontwikkeld die focust op de nodige competenties. Schoolleiders delen hun praktijken met elkaar, succesverhalen, en de moeilijkheden die ze ervaren in hun scholen.

De cursus nam in totaal 18 maanden in beslag, en hield concreet 16 contactdagen in verspreid over acht weekends. Tussen deze sessies door, moesten schoolleiders oefeningen maken waarmee ze reflecteerden over hun dagdagelijkse praktijken. UR-CE docenten ondersteunden deze reflectieve oefeningen met bezoeken, en gaven constructieve feedback.

Essentieel

Wij geloven dat effectieve en efficiënte schoolleiders essentieel zijn, willen we tegemoet komen aan de leernoden van studenten. Maar je kan niet zomaar opstaan en een effectieve schoolleider zijn. Leiders worden gemaakt.
- Deogratias, vertegenwoordiger van de gediplomeerden, op de diploma-uitreiking
 
Deogratias riep ook op om het diplomatraject Effectief Schoolleiderschap naar nationaal niveau te tillen, en verplicht te maken voor alle schoolleiders. Ook willen de schoolleiders steun krijgen van het Rwandees Ministerie van Onderwijs om regelmatig getraind te worden op basis van hun individuele professionele noden. Ze spoorden UR-CE aan om het bijscholingstraject in online leermodules aan te bieden zodat het een maximum aantal schoolleiders kan bereikt worden in het hele land.
 
George Njoroge, directeur van UR-CE en de eregast op de diploma-uitreiking, feliciteerde alle afgestudeerden:
De kwaliteit van de leerprestaties van onze schoolkinderen liggen in jullie handen.
Een groep studenten van UR-CE sloten de ceremonie af met een traditionele dans.