Samenwerking met Klasse

Klasse
Klasse

Een essentieel onderdeel van onze Noordwerking is onze samenwerking met Vlaamse onderwijsinstellingen en -organisaties. Een zeer mooi voorbeeld daarvan is de vruchtbare samenwerking met Klasse.

Klasse als spreekbuis naar het Vlaamse onderwijs

Klasse is een belangrijke en creatieve component van de communicatie van het Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming. Met verschillende magazines, nieuwsbrieven, websites en video's geven ze informatie over onderwijs en opvoeding aan specifieke doelgroepen: leerlingen, leraars, schoolhoofden, ouders,...

Elk jaar bezoekt Klasse één van de VVOB-programma's. Ze vertalen VVOB's verhaal van 'onderwijs voor ontwikkeling' naar hun specifieke publiek. Op deze manier kan de onderwijssector in Vlaanderen kennismaken met onze programma's. Zij hebben het vermogen om het complexe verhaal van ontwikkelingssamenwerking toch dichter bij de leefwereld van leerlingen, leraars, directeurs en ouders te brengen. Zo leren zij ook meer over de situatie van het onderwijs in het Zuiden.

Reportages

Klasse ging in de herfst van 2016 samen met VVOB de zon opzoeken in Zambia. Twee journalisten gingen langs in verschillende community schools en leerden opmerkelijke personen kennen.
Suriname - Yeti De Yeti-klas van juni 2014 was het vijfde leerjaar van de Openbare School Domburg in – jawel – Paramaribo, Suriname.
Rwanda Het volgende bezoek, aan Rwanda, kreeg een extra dimensie door het uitschrijven van een wedstrijd. De winnaars kregen de kans om aan den lijve te ondervinden hoe het onderwijs in Rwanda is. Samen met de Klasse-reporters bezochten zij verschillende scholen, een weeshuis, een lokale markt en nog veel meer.
Ecuador VVOB Ecuador kreeg in 2011 Klasse over de vloer. Ze bezochten er diverse scholen met de videocamera in de aanslag. Deze reportages tonen dromen en verdriet, kleine successen en grote uitdagingen die de studenten dagelijks beleven.
Kenia In 2010 gaat Klasse naar Kenia om er verhalen te rapen over het Scholenbanden-programma. Drie Vlaamse scholen zijn gekoppeld aan drie Keniaanse scholen. Ze wisselen knowhow uit en leren zo van elkaar. Zo komt dat verre land plots veel dichterbij.
Suriname In juni 2009 was Suriname aan de beurt. De moeilijke bereikbaarheid van scholen in het binnenland vormt daar een groot probleem. Daardoor zijn de scholen afgesneden van moderne technologie en leermethodes. De multiculturaliteit is de grote rijkdom van het land, maar zorgt ook vaak voor taalproblemen in het onderwijs.
Cambodja In 2008 start de samenwerking en is Cambodja het eerste VVOB-programma dat Klasse bezoekt. Klasse peilt er naar de motivatie van enkele leerkrachten in opleiding. Deze blijkt zeer groot te zijn, ondanks de moeilijke omstandigheden en vele tegenslagen die ze moeten overwinnen.