U bent hier

Hoe creëer je 80 experimentdozen voor lagere middelbare scholen in Cambodja?
Stageland: 
Cambodja
Stagejaar: 
2013

"Wat voorafging: vier Artevelde-studenten verlieten België op een koude donderdagnamiddag op 24 januari voor de warmte van Cambodja, het 'Kingdom of Wonder'. Na een ontmoeting met onze collega's en het ontvangen van instructies over onze taken begonnen we eraan, vol motivatie en opwinding.

Uitdagingen

Een van de uitdagingen die we ontvingen van het VVOB-team was om experimentdozen te maken voor 40 lagere middelbare scholen in Cambodja. Dit klinkt als een makkelijke taak, maar geloof ons: er komt veel meer bij kijken dan enkel het verzamelen van materiaal. Het eerste wat we moesten doen, was door de handleidingen gaan die VVOB vorig jaar voorzag, en de experimenten testen waarmee we niet vertrouwd waren. Al de uiteindelijke experimenten moesten aan een aantal voorwaarden voldoen. Het materiaal moest goedkoop zijn, makkelijk te verkrijgen zijn in Cambodja, overeenkomen met het leerplan van de lagere middelbare scholen en makkelijk te gebruiken zijn door de leerkrachten en de leerkrachten in opleiding die hun lesstage doen in deze scholen.

Nadat we een conclusie hadden over de 75 experimenten die in de dozen zouden worden opgenomen, moesten we het juiste materiaal voor de experimenten vinden. We bezochten tal van markten in Takhmao en Phnom Penh. Timmerlui hielpen met een aantal experimentele constructies. Uiteindelijk slaagden we erin al het materiaal te verzamelen dat we in gedachten hadden. Vervolgens moesten we nog de dozen vullen en (voor sommige vakken) specifieke voorbeelden voorzien.

Voorstelling aan de lectoren

We eindigden net op tijd voor de start van de voorbereidende training rond wetenschappelijke experimenten aan het Regional Teacher Training Centre in Kandal. Alle lectoren van de wetenschapsvakken van de centra voor de opleiding van leerkrachten lager secundair onderwijs woonden deze workshop bij. Tijdens de workshop behandelden ze een heleboel experimenten. Dit was de ideale kans voor ons om onze experimentdozen te introduceren.

De eerste twee dagen waren volledig gewijd aan het uitproberen van de experimenten. We deden een presentatie om hen ermee te laten kennismaken. Daarna werden ze in groepen verdeeld om de experimenten uit te voeren. De sfeer was uitstekend en we hadden het gevoel dat de meeste lerarenopleiders erg tevreden waren over het werk dat we hadden gedaan. Nu is het aan hen om onze dozen te promoten in hun centra voor lerarenopleiding en in de scholen. Wij hebben er het volste vertrouwen in!"

Michiel Verhaeghe,
Student Arteveldehogeschool
Stagiair bij VVOB in Cambodja in 2013

De stage in vogelvlucht op YouTube