U bent hier

15/07/2013

Op 13 juni 2013 werden 26 zorgcoördinatoren voor basisscholen in Suriname gecertificeerd. Een mooie mijlpaal voor het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling, de Afdeling Begeleiding en voor VVOB Suriname, PROGRESS.

Elk kind is uniek

Elke dag bezoeken duizenden kinderen de basisschool. Niet één kind is hetzelfde. Elk kind is uniek. Dat is wat ons mensen zo mooi maakt. Kinderen verschillen ook in hoe ze leren. Het ene kind is snel in leren en het andere kind heeft iets meer tijd nodig. Het ene kind begrijpt meteen alle lesstof, terwijl het andere kind gewoon meer oefening, uitleg of aandacht nodig heeft. Kinderen verschillen in achtergrond en beginsituatie wanneer ze de school bezoeken. Allemaal willen ze groeien en leren. Meestal gaat dat goed; soms is er extra ondersteuning nodig. Dit kan kort zijn, een schouderklopje, een welgemeend compliment, wat meer uitleg of een extra oefening. Soms is er iets meer hulp, aandacht en begeleiding nodig. Deze extra hulp – het bieden van zorg - aan leerlingen moet goed georganiseerd en gecoördineerd worden in de school. We noemen dat zorgcoördinatie. 

Zorgcoördinatie... Waar gaat het over?

In 2011 startte de afdeling Begeleiding van het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (MINOV) binnen het samenwerkingsprogramma met VVOB (PROGRESS) het traject voor versterking van de leerlingenzorg op basisscholen. Hiermee onderstreept MINOV het belang om elk kind optimale kansen op groei en ontwikkeling te geven. Dit vanuit het motto: Onze leerlingen zijn onze zorg, want elk kind telt! Tijdens dit traject is stap voor stap de interne MINOV-opleiding voor zorgcoördinatie ontwikkeld en opgezet. Binnen deze tweejarige opleiding werden leerkrachten getraind en begeleid op basis van een beroepsprofiel waarin de competenties van de startbekwame zorgcoördinator beschreven staan. Centraal stonden met name de coördinerende vaardigheden, communiceren, planmatig handelen, leerkrachten ondersteunen bij organisatie van extra zorg in de klas en schoolbreed werken aan een krachtige pedagogische en didactische basis. De opleiding werd afgesloten met een grondige evaluatie. Na twee en een half jaar hard werken ontvangen de eerste 26 leerkrachten hun certificaat Zorgcoördinatie.

De zorgcoördinator… Wie is dat?

De zorgcoördinator werkt samen met de schoolleider en de leerkrachten en houdt overzicht over wat er allemaal in de school gebeurt om extra hulp en ondersteuning te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben (voor leren en gedrag). De zorgcoördinator coördineert deze extra zorg in de gehele school. Zijn/Haar belangrijkste taak is het voortdurend ondersteunen van de klassenleerkracht, zodat hij/zij sterker wordt. Een sterker wordende leerkracht kan immers meer betekenen voor alle kinderen in elk nieuw leerjaar! De zorgcoördinator is ook de brug naar de externe ondersteuning en hulp voor leerlingen, hij/zij zorgt dat hij/zij het netwerk binnen de zorg goed kent en kan inzetten. Hij/Zij werkt met het team aan zorgbeleid voor de school...

En de Remedial Teacher dan? Wat is het verschil?

Sommige basisscholen hebben een speciale leerkracht op school die de leerlingen helpt met bijvoorbeeld taal, rekenen of lezen. Deze Remedial Teacher, die hiervoor ook een speciale opleiding heeft gehad, geeft deze hulp in of buiten de klas. Hij/Zij begeleidt individuele kinderen of een klein groepje kinderen met leer- of gedragsproblemen en heeft hierover gerichte kennis.
De zorgcoördinator richt zich op het coördineren van alle zorg binnen de school. Hij/Zij richt de aandacht vooral op het versterken van de leerkracht.

Samenwerking als basis voor succes

Om de zorgverbreding in de basisschool te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat alle betrokkenen samenwerken: de schoolleiders en hun schoolteams, de ouders, de schoolbegeleiders, onderwijsbureaus, de Inspectie, het Bijzonder Onderwijs en andere partners. Werken aan zorgverbreding is daarom niet een zaak van de zorgcoördinator alleen, maar van iedereen! Samen zijn we allemaal verantwoordelijk voor de extra ondersteuning voor leerlingen binnen het basisonderwijs die dit nodig hebben. De samenwerking tussen verschillende partners bleek van groot belang te zijn om succes te bereiken. Daar waar een gemotiveerde zorgcoördinator ondersteund werd door de schoolleider én het schoolteam en ouders, werden mooie successen geboekt. Op die scholen is een duidelijke groei zichtbaar: beter gedrag van leerlingen, een versterkte samenwerking binnen het schoolteam en betere communicatie met ouders. De zorgkinderen zijn goed in kaart gebracht en krijgen meer aandacht en ondersteuning. Leerlingen staan meer centraal en de school is meer kindvriendelijk. Scholen zien de leerprestaties en het leerplezier verbeteren!

Hoe verder?

Nu de eerste groep zorgcoördinatoren gecertificeerd is, starten de voorbereidingen voor een nieuwe cursusgroep - voor het schooljaar 2013-2014. Dit betekent onder andere dat er informatiebijeenkomsten zullen zijn voor schoolleiders en kandidaat-leerkrachten voor de opleiding. De aangemelde cursisten worden eerst gescreend op o.a. motivatie en ervaring. De afdeling Begeleiding en het Onderwijsbureau Professionalisering van MINOV werken samen om de opleiding te realiseren. Daarnaast zal de communicatie naar een breder publiek opgestart worden. Zo hopen wij stapsgewijs te kunnen werken aan ons streven: op elke basisschool een zorgcoördinator.