U bent hier

13/09/2013

Op 22 en 23 augustus 2013 sloeg VVOB Vietnam de handen in elkaar met tal van nationale en internationale partners binnen de sector van het Vietnamese onderwijs om een nationaal symposium te organiseren rond de kwaliteit van onderwijs. 'Towards a Learning Society: Supporting Teaching and Learning in Vietnam' verwelkomde nationale en internationale sprekers en deelnemers. Viceminister Nguyen Vinh Hien vereerde het organiserend comité door het symposium te openen en te sluiten. Het doel was om diverse betrokkenen van de onderwijssector samen te brengen om ideeën, opvattingen en informatie te delen over het verhogen van de onderwijskwaliteit. Samen kwamen ze tot een reeks beleidsaanbevelingen om de kwaliteit van het onderwijs in Vietnam te verbeteren.

Een belangrijke mix van onderwijsbetrokkenen

"We zijn blij om zo veel Vietnamese en niet-Vietnamese deelnemers te hebben mogen ontvangen uit alle hoeken van dit uitgestrekte land en ook het buitenland", vertellen dr. Hoang Duc Minh (ministerie van Onderwijs en Vorming) en dr. Wilfried Theunis (VVOB). "We zijn vooral blij om de steun van en zijn vereerd door de deelname van de viceminister van Onderwijs en Vorming, dhr. Nguyen Vinh Hien, die dit symposium introduceerde en afsloot."

Het symposium bereikte een mix van internationale en lokale beleidsmakers; onderwijsmanagers; docenten; lectoren; leerkrachten; onderzoekers; vertegenwoordigers van politieke, sociale, professionele en massaorganisaties; en ontwikkelingspartners. Ze deelden geleerde lessen en goede voorbeelden rond het bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs. In hun conclusies gaven ze beleidsaanbevelingen voor de verdere verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in Vietnam.

Ook tal van journalisten waren aanwezig. Zo kwam het symposium ruim aan bod in de Vietnamese media (enkele voorbeelden op het YouTube-kanaal van VVOB Vietnam).

Onderwijskwaliteit: een multidimensionaal concept

Tijdens het symposium behandelden 50 presentaties verschillende aspecten van onderwijskwaliteit. Ze deden dit vanuit vier perspectieven: de student, de leerkracht, de manager, en de ouders en de gemeenschap. De Nationale keynote-spreker was dhr. Pham Do Nhat Tien, voormalig assistent van de Vietnamese minister van Onderwijs en Vorming. Mevrouw Ushio Miura, programmaspecialist van het 'Regional Bureau for Education in Asia and the Pacific' van UNESCO in Bangkok, bracht de regionale keynote. Beide sprekers beschouwen onderwijskwaliteit als een multidimensionaal concept dat systematisch aangepakt moet worden via een alomvattend onderwijsbeleid.

De belangrijkste bevindingen en beleidsaanbevelingen

Op basis van de thematische sessies bracht men voor elk van de vier perspectieven de belangrijkste bevindingen en beleidsaanbevelingen samen. Deze thematische uitkomsten zijn samengevat:

  • het bevorderen van de activering en zelfstandigheid van studenten met een focus op zelfstudie, probleemoplossend vermogen en creatief denken, en tegelijk het waarborgen van een ondersteuning aan kwetsbare en kansarme studenten;
  • het verbeteren van de opleiding van leerkrachten en hun professionele ontwikkeling door middel van: 'communities of practice', actieonderzoek, ICT, pedagogische innovatie, professionele intervisie, betere band tussen leerkrachten in opleiding en scholen door meer en eerdere lesstage, ondersteuning in het brengen van op rechten gebaseerde inclusief onderwijs, en tegemoetkoming aan behoeften van niet-formeel leren in de lerarenopleiding;
  • verbeteren van het onderwijsmanagement door middel van: innovatie in de bijscholing van leerkrachten naar modernisering en optimalisering van de relevantie, verbetering van de monitoring en evaluatie van de ondersteuning aan kansarme studenten bij de toegang tot onderwijs, toepassing van theoretisch onderzoek en exploratie van de goede praktijken rond innovatie in het beheer van professionele ontwikkeling;
  • de banden tussen gezin, maatschappij en school sterker aanhalen en zorgen voor: ondersteuning van opvoedingsvaardigheden, verbeterde activiteiten binnen de gemeenschap, meer diversificatie van de inhoud en de modaliteiten van het onderwijs in de gemeenschap in overeenstemming met de lokale context en behoeften.

Reflecties

Na de thematische debriefing in een paneldiscussie vatte dhr. Nguyen Vinh Hien zijn reflecties samen en voegde enkele aanbevelingen toe. Viceminister Hien benadrukte: "Studenten moeten 'allround' burgers zijn die de ontwikkeling van het land kunnen ondersteunen. Daarom moet het onderwijs een klemtoon leggen op de ontwikkeling van de competenties van de studenten en hun zelflerend vermogen - terug te vinden in de studieboeken maar met ruimte voor creativiteit en met specifieke aandacht voor de behoeften van kwetsbare kinderen.

De leerkrachten hebben nood aan prikkels om continu te leren en hun vaardigheden aan te scherpen. Dit zal benadrukt worden in een compensatie- en vergoedingsregeling, die onderdeel is van het nieuwe project voor de hervorming van het onderwijs. Ze hebben meer lesstage nodig tijdens de initiële opleiding. Voor de bijscholing van de actieve leerkrachten staan de eerste e-learning-cursussen online als een belangrijk instrument om de efficiëntie en effectiviteit van de professionele ontwikkeling van leerkrachten te vergroten.

Onderwijsmanagers moeten hun leiderschap opnemen - in gedecentraliseerde autonomie. Hierbij dienen ze een klemtoon te leggen op kwaliteitswaarborging.

Scholen moeten dan weer hun rol opnemen van brug tussen de familie - als voornaamste leerplaats - en de maatschappij. Onderwijs via de ouders speelt een belangrijke rol. Het leren in de gemeenschap kan nog beter lokaal geconsolideerd worden."

Viceminister Hien bevestigde dat de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen het Education Reform Committee zullen bereiken. "Meer specifieke ideeën zullen opgenomen worden binnen de desbetreffende afdelingen van het ministerie van Onderwijs en Vorming." In opvolging zullen VVOB Vietnam en haar partners gezamenlijk de belangrijkste bevindingen en beleidsaanbevelingen aan de leiding van het ministerie doorgeven.

Deze succesvolle tweedaagse was het resultaat van een samenwerking van: nationale onderwijsactoren (ministerie van Onderwijs en Vorming - waaronder het departement van Leraren en onderwijsbeheerders-, National Institute for Education Management, Vietnam National Institute of Educational Sciences, Hanoi National University of Education), UNESCO, niet-gouvernementele organisaties (ChildFund, Oxfam GB, Plan International, Vietnam Coalition For Education For All) en VVOB.