U bent hier

20/12/2013

Op 21 en 22 november organiseerden het Rwandese ministerie van Onderwijs (MINEDUC) en VVOB een 'Symposium over schoolleiderschap en lerende netwerken’ in Kigali. Dit tweedaagse evenement bracht leiders van de onderwijssector en academici uit binnen- en buitenland samen om nieuwe ontwikkelingen en benaderingen van schoolmanagement en -leiderschap te bespreken.

Het programma rond Schoolmanagement en -leiderschap

In de afgelopen 10 jaar heeft VVOB het ministerie van Onderwijs in Rwanda ondersteund om het niveau van schoolmanagement in het lager en secundair onderwijs te verbeteren. Met het oog op duurzaamheid op lange termijn resulteerde dit vorig jaar in de institutionalisering van een Dienst Schoolmanagement en –leiderschap onder de ‘Teacher Development and Management Department’  van de ‘Rwanda Education Board’ (REB), en de oprichting van een ‘School Management en Training Unit’ binnen de ‘Workforce Development Authority’ (WDA) ter ondersteuning van het technisch en beroepsonderwijs.

Ook zijn er nu 30 referentiescholen operationeel (één per district), die het onderling leren tussen scholen van hetzelfde district ondersteunen.

Een kader voor de certificering van schoolleiders is opgezet, en het ‘College of Education’ binnen de Universiteit van Rwanda lanceert binnenkort een accreditatieprogramma voor schoolleiders dat in lijn is met gevalideerde professionele standaarden.

Het belang van schoolleiderschap

Recent wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de kwaliteit van schoolleiderschap na de kwaliteit van de lespraktijkde belangrijkste schoolgerelateerde factor is die de prestaties van leerlingen beïnvloedt.

Daarom organiseerden de WDA, REB en VVOB een nationaal symposium om een breed scala aan onderwijsexperts en -professionals samen te brengen. Bedoeling was om een start te maken met het definiëren van de beste technieken om kerncompetenties van effectieve schoolleiders te ontwikkelen, aangepast aan de Rwandese context. De twee kernbegrippen van het symposium - Leiderschap en Peer-to-Peer Learning - zijn al diep geworteld in de Rwandese cultuur.

Doel van het symposium

  • Verkennen van nieuwe onderzoeken en benaderingen rond schooleiderschap
  • In kaart brengen van toekomstige maatregelen om betere leerresultaten te bereiken door effectief schooleiderschap via ‘Peer-to-Peer Training’ (onderling leren)

Beoogde deelnemers

  • Hoogwaardigheidsbekleders uit MINEDUC, REB en WDA
  • Hoge ambtenaren uit andere relevante ministeries, districten en sectoren
  • Hoger onderwijs: de Universiteit van Rwanda, ‘College of Education’ en lerarenopleidingen
  • Internationale organisaties die actief zijn in de onderwijssector en leden van het ‘Rwanda Education NGO Coordination Platform’, actief op het gebied van schoolleiderschap
  • Hoofdleerkrachten van de 30 referentiescholen van de districten