U bent hier

UNESCO-rapport pleit voor kwaliteitsvol onderwijs: aanpak VVOB effectief
04/02/2014

Op 29 januari 2014 lanceerde UNESCO wereldwijd het '2013/4 Education for All Global Monitoring Report - Teaching and learning: Achieving quality for all'. Het rapport is een jaarlijks verslag van de wereldwijde inspanningen inzake het bereiken van de 'Education for All'-doelstellingen. VVOB ontvangt lovende kritiek in het rapport.

Foto: ©UNESCO/Poulomi Basu

Het 'Education for All Global Monitoring Report'

Het toonaangevende 'Education for All Global Monitoring Report' wordt jaarlijks uitgebracht en is het instrument bij uitstek om de status van onderwijs in de wereld te evalueren. Het volgt de voortgang en identificeert effectieve beleidshervormingen en goede praktijken inzake de 'Education for All (EFA)'-doelstellingen, vestigt de aandacht op opkomende uitdagingen, en bevordert internationale samenwerking ten behoeve van het onderwijs.

Uit het elfde ‘Education for All Global Monitoring Report - Teaching and learning: Achieving quality for all’ blijkt dat veel landen tegen 2015 de EFA-doelstellingen niet zullen behalen, en dat we afstevenen op een globale leercrisis die overheden 129 miljard dollar per jaar kost. Tien procent van de totale uitgaven voor het basisonderwijs gaat verloren aan de slechte kwaliteit van onderwijs dat er niet in slaagt kinderen iets te leren. Deze situatie zorgt ervoor dat één op vier jongeren in arme landen niet in staat is om ook maar een enkele zin te lezen. Het rapport concludeert dat goede leraren de sleutel zijn tot verbetering, en roept regeringen op om dringend actie te ondernemen met hervormingen die tegemoet komen aan de noden van zij die het het meeste nodig hebben.

Directeur-Generaal van UNESCO, Irina Bokova: "Leerkrachten hebben de toekomst van deze generatie in handen. Er moeten 5,2 miljoen leraren aangeworven zijn tegen 2015 en we moeten harder ons best doen om hen te ondersteunen om kinderen te voorzien van hun recht op universeel, gratis en kwaliteitsvol onderwijs."

Aanpak van VVOB krijgt erkenning

Naast het monitoren van de voortgang inzake de EFA-doelen doet het verslag aanbevelingen om de leercrisis te stoppen. Een belangrijke strategie is het voorzien van kwalitatieve leerkrachten. Hiervoor moet de opleiding van leerkrachten verbeterd worden, zodat alle kinderen iets kunnen bijleren. De vaardigheden van leerkrachten moeten worden bijgespijkerd door voortdurende opleiding, bijvoorbeeld training om zich bij te scholen in nieuwe les- en leermethodes. Het is in deze context dat VVOB wordt vermeld in het verslag, met een goede praktijk uit één van haar programma’s:

"The Healthy Learning programme, also in Kenya, uses in-service support to primary school teachers to improve pupils’ understanding of health and nutrition through active teaching and learning methods. The programme, initiated in 2008 by the Ministry of Education in partnership with the Flemish Association for Development Cooperation and Technical Assistance, includes short training workshops, on-the-job support, exchange visits and practical school projects. Rather than changing the curriculum or introducing new topics, it encourages active teaching and learning approaches within the existing curriculum through practical school-based activities, such as school gardens, agroforestry technology, livestock development and water management, making use of locally available resources at school and district levels. The programme, being implemented in 163 public primary schools in disadvantaged arid and semi-arid areas, has been found to be relevant and effective."
(p. 245)

Tom Vandenbosch, Education Advisor bij VVOB, reageert: "Het rapport bevestigt dat, om de wereldwijde leercrisis op te lossen, het niet volstaat om kinderen enkel maar op de schoolbanken te krijgen. We moeten ervoor zorgen dat alle kinderen gelijke leerkansen krijgen, ongeacht hun geslacht of achtergrond. Goede leerkrachten zijn natuurlijk van cruciaal belang om kinderen dergelijke kansen te bieden door effectieve leerprocessen. Daarom richten VVOB en haar partners zich op de ontwikkeling van leerkrachten in al hun programma’s over de hele wereld. Het ‘Healthy Learning’-programma in Kenia is maar één voorbeeld van hoe leerkrachtontwikkeling echt het verschil kan maken in het leven van kinderen. Het is bemoedigend om erkenning te krijgen in zo’n belangrijk en toonaangevend rapport."