U bent hier

Katholiek Onderwijs Vlaanderen deelt in Vietnam expertise over de overgang van kleuterschool naar lagere school
26/10/2015

Van 21 tot en met 30 juli 2015 reisden Machteld Verhelst en Gerda Bruneel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen naar Vietnam. Na hun eerste verkennende missie in november 2014 ondersteunden ze nu het VVOB-team in de ontwikkeling van consultatieworkshops. Ze gaven zelf ook een aantal trainingen aan leraren en ouders rond het thema ‘overgang van kleuteronderwijs naar lager onderwijs’. Hierbij werkten ze nauw samen met het VVOB-team in Hanoi, nationale experten, lerarenopleiders en verantwoordelijken van de departementen Onderwijs van vier provincies. In de provincie Thai Nguyen werkten ze ook samen met moeders en verantwoordelijken van de Vrouwenunie. In onderstaande getuigenis deelt Gerda Bruneel haar indrukken en reflecties.

Samen gaat het veel beter

In onze eerste verkennende missie kregen we meer zicht op het Vietnamese onderwijs en op de uitdagingen bij het transitieproces. Dit keer konden we verder gaan. We zorgden voor input rond het transitieproces (hoe ontwikkelen kinderen en welke consequenties heeft dit voor de aanpak op school?), rond de krachtige leeromgeving en rond het evalueren in het kader van de overgang van kleuteronderwijs naar lager onderwijs. Voor de Vrouwenunie stuurden we een pakket door met heel wat voorbeelden van wat ouders kunnen doen om de ontwikkeling van hun kind te ondersteunen zonder in de schoolse modus te stappen. De Vlaamse input toetsten we af aan de Vietnamese context en we werkten aan een Vietnamees product. We waren pas tevreden als iedereen rond de tafel dit was. ‘We’ zijn de Vietnamese onderwijsexperts, het VVOB-team en Machteld en Gerda van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Dit groepswerk leidde tot een product dat van ‘ons’ was en dat volledig door het VVOB-team kon gebracht worden. We kozen voor gedeeld leiderschap.

Voorbij het vertalen

De collega’s van VVOB leidden met veel vuur de sessies. Waar wij van Katholiek Onderwijs Vlaanderen een inbreng deden, werd wel nog vertaald. Maar wat van in het begin in het Vietnamees kon, gebeurde ook in het Vietnamees. Zo wonnen we heel wat (vertaal)tijd en werden onze VVOB-partners volwaardige trainers.

Praktijk delen

De deelnemers deelden heel enthousiast hun praktijk, ze dachten samen na en vonden het resultaat van hun groepswerk duidelijk interessant. Dat merkten we aan de gretigheid waarmee ze een en ander fotografeerden.

Ook mama’s delen tips

Het enthousiasme om tips te delen zagen we ook bij de mama’s en enkele papa’s die deelnamen aan de sessie van de Vrouwenunie. Ze gingen samen na hoe je je kind op een leuke manier kan ondersteunen in zelfstandiger worden.

Voorbeelden, voorbeelden en nog eens voorbeelden

Waarmee we nog meer rekening moeten houden bij volgende missies in het buitenland, is dat mensen nood hebben aan heel concrete voorbeelden om de kaders die we willen introduceren te snappen. We hadden een batterij filmpjes, modellen en foto’s mee. We zochten ook Vietnamese voorbeelden. Toch was er nog vraag naar meer.

Zoet eten, zoet leren: De kracht van de Chocotoff

We leerden het al tijdens de voorgaande missie. De Vietnamese deelnemers zijn fier op hun streekproducten. Ze delen ze in de koffie- en knabbelpauzes. Onze chocotoffs werden gesmaakt. We zetten ze zelfs in als cadeautje voor wie het juiste antwoord op een van onze ‘moeilijke’ vragen wist. En iedereen wilde graag winnen.

Luchtige tussendoortjes versterken de band

Onze Vietnamese deskundigen zorgden voor luchtige tussendoortjes. Die hadden we zelf niet ingepland wegens veel te rationeel bezig. We lieten stoom af door samen te lachen, te zingen, te bewegen en elkaar klapjes te geven. Wat we ook moeten onthouden is dat er van ons verwacht wordt dat we op het einde van sessies met de Vrouwenunie een typische Vlaams liedje zingen. Dat kunnen we de volgende keer best vooraf eens oefenen.

Pas toe wat je predikt

In de sessie rond ‘evaluatie en transitie’ presenteerden we allerlei modellen van zelfevaluatie-instrumenten voor jonge kinderen. Filip Lenaerts, onderwijsadviseur voor VVOB in Vietnam, vond er duidelijk inspiratie in voor de evaluatie van de tweedaagse sessies. Wij zagen onmiddellijk wat al goed zit en waar nog werk is.

Moe maar tevreden en fier

De sessies werden afgesloten met de nodige groeps- en andere foto’s. Wij hadden alvast het gevoel dat het goed geweest was!

Gerda Bruneel
Pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen