U bent hier

29/04/2016

Kwetsbare studenten, studenten met een migratieachtergrond, studenten in armoede, studenten met een beperking, etc. zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs en in de lerarenopleidingen. Als we specifiek kijken naar het profiel van studenten die een Zuidstage doen, zien we ook daar een ondervertegenwoordiging van studenten uit bepaalde doelgroepen. Tijdens dit seminarie willen we samen met onze partners onderzoeken in welke mate de kansen van kwetsbare studenten op een Zuidstage kunnen verbeterd worden. In twee rondes van telkens vier werkwinkels delen deelnemers ervaringen en ideeën over vier thema’s. Samen bespreken ze op welke manier ze, elk binnen hun eigen opdracht, ervoor kunnen zorgen dat meer kwetsbare studenten een kans krijgen op een Zuidstage. Elke deelnemer kan deelnemen aan twee werkwinkels.

De vier werkwinkels zijn:

  • Hoe kan werken met ouders en oudergroepen de kansen op een Zuidstage verhogen? (moderator: Hogeschool Gent)

Bij bepaalde groepen studenten zijn het niet zozeer de studenten die moeilijk te motiveren zijn om een Zuidstage te doen, maar eerder de ouders. Werken met ouders en oudergroepen kan een succesvolle strategie zijn. Hoe pak je dit praktisch aan?

  • Hoe kunnen trajecten binnen het curriculum en internationalisering @ home de deelname aan Zuidstages positief beïnvloeden? (moderator: Odisee)

Van bij de start van een opleiding kan er aandacht gaan naar (zuid)mobiliteit. Studenten kunnen in een vroege fase kennismaken met 'het buitenland', een realistische kijk krijgen op stages in het buitenland, werken in een andere cultuur, etc. Waar kan dit een plaats krijgen in het curriculum? Is er een rol voor internationalisering @ home? Hoe werk je kwaliteitsvol aan internationalisering @ home zodat kwetsbare studenten hun kansen op een Zuidstage verhogen?

  • Hoe kunnen hogescholen en universiteiten werken op instellingsniveau (vb. via dienst studentenvoorzieningen) om iedereen maximale kansen te geven op een Zuidstage? (moderator: Arteveldehogeschool)

Bepaalde inspanningen om alle studenten maximale kansen te geven op een Zuidstage kunnen beter door een dienst op instellingsniveau opgenomen worden. Op die manier wordt vermeden dat verschillende faculteiten dubbele inspanningen leveren. Wat kan bijvoorbeeld de rol zijn van de dienst studentenvoorzieningen als het gaat over het wegwerken van financiële drempels voor (kwetsbare) studenten? 

  • Hoe kunnen studenten getriggerd en gemobiliseerd worden om zich kandidaat te stellen voor een Zuidstage? (Karel de Grote-Hogeschool en VVOB)

Filmpjes, contacten met oud-studenten, uitnodigen van experten (uit het Zuiden), thema-weken, getuigenissen van docenten, etc. lijken studenten te prikkelen om te kiezen voor een Zuidstage. Hoe pak je dit gestructureerd aan? Zijn er nog andere manieren die (kwetsbare) studenten mobiliseren voor een Zuidstage?

Praktisch

  • Wanneer? 29 april 2016 van 9.15 tot 13.30 uur

  • Waar? Odisee campus Brussel gebouw Hermes 3, lokaal 4407 (derde verdiep)- Warmoesberg 26, 1000 Brussel (op 5 minuten wandelafstand van het station Brussel-Centraal) (indien toegangsdeur Hermes 3 gesloten, toegang via Hermes 1 deur 2)

Een wegbeschrijving vind je via deze site.

  • Wie? Docenten en stagebegeleiders, medewerkers international office, medewerkers centrale diensten, iedereen met interesse voor het thema Zuidstages en/of kwetsbare studenten.

  • Programma?

      9:15 - 9:30  Onthaal
  9:30 - 9:45 Welkom en inleiding
  9:45 - 10:45 Eerste ronde werkwinkels
  10:45 - 11:00   Pauze
  11:00 - 12:00   Tweede ronde werkwinkels
  12:00 - 12:30   Plenaire terugkoppeling
  12:30 - 13:30 Broodjeslunch

Inschrijven

(vink aan)
(vink aan)