U bent hier

Stageland: 
Zuid-Afrika
Stagejaar: 
2014

In het kader van mijn stage ben ik naar Zuid-Afrika gegaan. Ik ben student in de master in de Pedagogische Wetenschappen aan de KU Leuven. Ik voerde voor mijn stage een onderzoek uit over de wiskundige kennis van leerkrachten. Ik maakte hiervoor gebruik van een reeds bestaande test die de content knowledge en pedagogical content knowledge in het rationale (breuken en kommagetallen) mat.

Hiervoor had ik aan het begin van mijn stage veel werk aan mijn literatuurstudie. Terwijl ik hiermee bezig was, probeerde ik ook contacten te leggen met collega's in de DTDC, zoals subject advisors en SMGD's, die me konden helpen om in contact te komen met leerkrachten. Doordat het onderwijssysteem in Zuid-Afrika heel hiërarchisch in elkaar zit, moest ik deze collega's vragen om leerkrachten samen te brengen en hen op hetzelfde moment een toets te laten invullen. Ik probeerde daar dan ook zo snel mogelijk mee te beginnen. Op die manier werden momenten vastgelegd waarop leerkrachten naar één bepaalde school, centraal gelegen in een buurt, kwamen en de toets konden invullen. Deze momenten startten vaak rond 14.00 u, nadat de leerkrachten geen les meer moesten geven. Het onderzoek duurde ongeveer 2u. De leerkrachten konden onmiddellijk vertrekken nadat ze hun toets hadden ingevuld. Ze konden daarna ook hun e-mailadres opgeven zodat ik een error analysis kon doorsturen over hun eigen toets en die daarna kon doorsturen naar hen. Op die manier konden ze zien waar ze zelf nog fouten maken en konden ze de juiste oplossingsmethode bekijken.
Daarna werden de resultaten geanalyseerd en ben ik nu nog altijd bezig aan de conclusie en de rest van de afwerking van mijn artikel.

Het onderzoek op zich was een hele verrijking voor mezelf. Zonder dat ik veel in contact kwam met scholen en kinderen, kon ik toch meegenieten van het onderwijs in Zuid-Afrika. Ik heb veel gelezen over de situatie van het onderwijs en kon daarna ook veel praten met collega's, directie en leerkrachten. Ik blijf het spijtig vinden dat de situatie er nog altijd niet zo heel goed uitziet in Zuid-Afrika, maar na 4 maand in Zuid-Afrika - en nadat ik de afname en de resultaten van de ANA's meemaakte - heb ik er wel een positief gevoel aan overgehouden: de collega's die ik leerde kennen blijven elke dag hun best doen om de scholen en leerkrachten zoveel mogelijk te ondersteunen en dus het onderwijs vooruit te helpen. Beetje bij beetje verbetert het onderwijs er ook, maar het is een werk van lange adem..

Verder vond ik het uitvoeren van het onderzoek ook heel interessant. Ik had vooraf mijn bedenkingen over een onderzoeksstage, maar ik heb er veel over geleerd. Ik vond het interessant om via literatuur een beter beeld te krijgen over de situatie in Zuid-Afrika en op die manier ook goed na te denken wat ik met mijn onderzoek nu precies wil bereiken daar. Ik was wat bang over de statistische analysis, maar toen ik er aan begon en alles opnieuw begreep van statistiek, vond ik het heel leuk om er verder aan te werken en conclusies te kunnen maken, gebaseerd op de resultaten.

Verder heb ik zoveel geleerd, naast het uitvoeren van mijn onderzoek of naast de stage-uren. Maar wat ik het belangrijkst vond is dat ik vanaf dag 1 open stond om nieuwe dingen te leren kennen en nieuwe mensen te leren kennen. Zo bleef het elke dag een verrassing wat ons weer te wachten stond en was het elke dag interessant om er stage te doen. Ik denk ook niet dat het heel zinvol is om hier alles te noteren wat mij zal bijblijven en wat ik heb geleerd. Maar als andere studenten ook stage zullen doen in Zuid-Afrika - of een ander ontwikkelingsland - denk ik dat het openstaan voor andere culturen het belangrijkste aspect is om in je achterhoofd te houden. Op die manier zal je genieten van elk moment.