U bent hier

Stageland: 
Cambodja
Stagejaar: 
2016

Het gewone leven op een ongewone manier beleven, dat was voor mij mijn buitenlandse ervaring in Cambodja. Samen met mijn stagepartner Lies, die ik voor deze ervaring nog niet kende, vertrok ik op een groot avontuur. Het afscheid van vrienden en familie viel me zwaar, zwaarder dan gedacht. Op de luchthaven vielen er heel wat traantjes wanneer ik mijn zus moest achterlaten in het koude België.
Na een mega lange vlucht, waar je veel te veel eten en veel te weinig slaap krijgt, waren we ver weg van huis, niet alleen qua afstand maar ook qua cultuur.

Een medewerkster van het VVOB was zo lief om ons van de luchthaven naar het geboekte guesthouse te brengen, waar we zouden verblijven tot we een vast stekje hadden gevonden. Tot onze grote verbazing was het guesthouse gesloten en zeiden ze dat ze onze betaling niet ontvangen hadden! Gelukkig wist Wanda hier wel raad mee, we gingen meteen naar een ander guesthouse en we kregen ons geld teruggestort. De eerste weken in de o zo drukke, luide stinkende en vuile hoofdstad Phnom Penh waren echt de hel voor mij, zeker omdat ik nog wat extra ongenodigde kamergenoten kreeg, namelijk kakkerlakken.

Eenmaal ik de Cambodjaanse medestudenten wat beter kende en we zelf een appartementje hadden gevonden, ging alles beter. Als natuurmens was het wel af en toe nodig om uitstapjes naar de natuur te plannen. Het was raar om andere feestdagen dan normaal vakantie te krijgen, maar het was wel ontzettend fijn om van de verlengde weekends gebruik te maken om het land te zien en de cultuur wat beter te leren kennen.

Samen met drie Cambodjaanse studenten lager onderwijs, gaf ik 2 maanden fulltime les in een schooltje in Ta Khmau. Wel, fulltime is hier ofwel van 7 tot 11 uur ofwel van 13 tot 17 uur. De andere halve dag wordt dan telkens gebruikt om de lesvoorbereidingen en didactische materialen te maken voor de volgende dag. Het was wel even aanpassen toen ik na de eerste maand in het zesde leerjaar plots in het derde leerjaar en dan nog eens in de voormiddag in plaats van de namiddag moest lesgeven. De klassen in Cambodja zien er ongeveer hetzelfde uit als de klassen in België: een bord, stoelen, banken en wat kasten met materialen in. Het grote verschil is echter de hoeveelheid kinderen, de manier van lesgeven, de regels in de klas en hoe ze nagestreefd worden.

In het zesde leerjaar zaten er een 29 lieve schatten in mijn klas. Toen ik verhuisde naar het derde leerjaar waren er 39 bengeltjes waar ik les aan gaf. Afhankelijk van school tot school en plaats tot plaats varieert het aantal leerlingen tussen de 15 en soms zelfs 70 kinderen. De lessen verlopen hier telkens volgens dezelfde stappen. Stap 1 is de klas poetsen, het nakijken van de afwezigheden, huiswerk ophalen en/of checken of de uniformen goed zitten. Stap 2 is het overlopen van de leerstof die de leerlingen in een vorige les van het vak kregen. Dit wordt altijd gedaan, ongeacht of de leerstof aansluit bij het nieuwe lesonderwerp of niet. Tijdens deze fase antwoorden de leerlingen ook op een vraag die de leerkracht stelt, om zo een titel voor de nieuwe les te verzinnen. In stap 3 brengen ze de nieuwe lesinhoud klassikaal aan. Dit kan bv. bij wiskunde door een voorbeeldoefening klassikaal op het bord te maken. Daarna gaan ze over naar stap 4. Ze laten de kinderen eerst in groepjes en daarna alleen of klassikaal een oefening maken. Dan vragen ze of iedereen alles begrepen heeft. Als laatste stap geven ze huiswerk en advies voor de volgende les.

Tijdens de les kan het wel eens gebeuren dat er iemand de klas uitstapt of dat je plots een aantal extra leerlingen aan je raam hebt staan. Het hoort allemaal bij de wonderlijke Cambodjaanse onderwijs ervaring. Wat een mindere ervaring was, waren de lijfstraffen die hier nog steeds toegepast worden (ook al is het bij wet verboden). Gelukkig kwam ik er zelf niet zo veel mee in contact.
Nadat we twee maanden konden lesgeven en indrukken konden opdoen, was het tijd om een workshop te ontwikkelen rond wetenschappen. Dit deed ik samen met Lies op het VVOB kantoor in Phnom Penh.

Op donderdag 5 en 12 mei 2016 gaven we de workshop ‘Experimenting with Science’ in Ta Khmau aan de studenten van de lerarenopleiding lager onderwijs en aan hun docenten voor wetenschappen. De focus van de workshop lag op het aanbieden van waardevol kosteloos materiaal en alternatieven om op een interactieve manier kinderen te boeien en hun interesse voor wetenschappen op te wekken. Door alternatieve werkvormen aan te bieden waar kinderen visueel en auditief geprikkeld worden en waarbij ze zelf kunnen ondervinden, beogen we de betrokkenheid, de leerefficiëntie en het leerresultaat van de leerlingen te verhogen.

Als ik nog eens de kans krijg om zulke stage te doen zou ik zeker opnieuw gaan! Het is echt een kans die je niet veel voorgeschoteld krijgt in je leven.