U bent hier

Stageland: 
Suriname
Stagejaar: 
2012

Mijn naam is Hannelore Van Ooteghem en ik volg de onderwijsvakken Project Algemene Vakken en Godsdienst op de Arteveldehogeschool. Ik liep twaalf weken stage bij VVOB (Vereniging Voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand) – Progress (Programma Effectievere Scholen Suriname). Zij werken aan de vernieuwing van de Surinaamse lerarenopleiding. De studenten die studeren voor leraar kleuter- en lager onderwijs, hebben een tekort aan kennis betreffende basisrekenen. Daarom heb ik samen met nog drie andere studenten twee rekenmodules ontwikkeld, namelijk de modules ‘bewerkingen: optellen en aftrekken tot en met 10 000’ en ‘metriek stelsel’. We ontwikkelden een volledig lessenpakket met uitgewerkte lesvoorbereidingen, bordschema’s, bijlagen, een handleiding en didactisch materiaal.

Tijdens de eerste week zijn we samen gekomen met onze lokale promotor en kregen we informatie over het PROGRESS-programma.  We hebben enkele vergaderingen gehad met de rekenwerkgroep, bestaande uit alle docenten van de drie Pedagogisch Instituten (PI’s). We ontwikkelden rekenmodules voor studenten van het eerste basisjaar, waarin studenten kleuter -en lager onderwijs samen zitten.

We zijn van start gegaan met het observeren van een tiental lessen om de beginsituatie van de studenten beter in te schatten. Op deze manier werd het ons duidelijk waaraan we aandacht moesten besteden tijdens de ontwikkeling van onze modules.

Daarna gingen we aan slag om de modules te ontwikkelen. Tijdens het ontwikkelen van de lesvoorbereidingen hebben wij de kans gekregen om het door ons ontwikkeld materiaal uit te testen in de PI’s. Wij konden hiervoor terecht op het ACI en het SPI. De studenten waren enthousiast en vertelden ons dat ze iets bijleerden. Ze vonden het een heel andere, maar aangename manier van werken. De studenten krijgen weinig kans om deel te nemen aan een actieve les door gebruik te maken van creatieve werkvormen.
Na het uittesten van deze lessen ondervonden we al snel dat ons tempo te hoog lag. Daarom hebben we onze lessen wat herwerkt, maar we hebben het niveau en het tempo toch nog voldoende hoog gehouden zodat de studenten werden uitgedaagd.

Naast de lesvoorbereidingen, de werkbundels en de correctiesleutels moest er ook didactisch materiaal gemaakt worden. We hebben verschillende spelvormen ontwikkeld zoals een trivial pursuit, een dominospel, een bingospel... Het waren intensieve weken om al het materiaal in elkaar te knutselen en op tijd klaar te krijgen.

Als laatste hebben we een didactische handleiding ontwikkeld waarop de docenten telkens kunnen terugvallen. Hierin vinden ze duidelijke instructies, de lesvoorbereidingen, de bordschema’s, de correctiesleutels en de bijlagen.
Als afsluiter van onze stage hebben een eindpresentatie gegeven waarbij we enkele werkvormen hebben uitgetest met de docenten. Zowel de VVOB-medewerkers als de docenten waren heel enthousiast en dankbaar voor de uitwerking van de twee rekenmodules.

Gelukkig bleef er naast het werk genoeg tijd over om uitstappen te maken en te proeven van het echte Surinaamse leven. Deze ervaring is zeker een verrijking en ik zal ze dan ook koesteren voor de rest van mijn leven.