U bent hier

Stageland: 
Suriname
Stagejaar: 
2016

Wij liepen stage in Paramaribo, Suriname.
Bij de VVOB hadden we de opdracht om de leerlingenzorg in twee LBO-pilotscholen te verbreden.

In het begin van onze stage gingen we vooral observeren. We volgden in de verschillende scholen enkele lessen mee. Na de observaties zaten we steeds samen met de leerlingbegeleiding en/of directies om opvallende zaken te bespreken.

In de weken van de observaties waren mijn stagepartner en ik reeds aan het nadenken hoe we tot die verbreding van de leerlingenzorg zouden kunnen komen. Samen kwamen we op het idee van interactieve workshops. We zouden een lessenreeks geven aan enkele klassen in de twee scholen. Aan de hand van de observaties konden we de thema's voor de workshops vastleggen, namelijk: motivatie, communicatie en seksualiteit.

Deze workshops zouden we na de paasvakantie aan de klassen geven. We hadden overleg met de verschillende directies over de praktische kant van de workshops. Zo kwamen we tot het besluit dat we per week, per school 4 klassen zouden hebben. Dit betekent dat we in het totaal aan acht klassen de workshops aanboden.

De eerste week na de paasvakantie deden we de workshops rond motivatie. Hier speelden de leerlingen onder andere een vertrouwensspel en stellingenspel. Verder vond hier ook een groepsgesprek plaats.

Tijdens de workshop rond communicatie (in de tweede week na de paasvakantie) deden de leerlingen rollenspelen. Alsook gaven ze op het einde van de les complimenten aan elkaar.

De derde, en laatste workshopweek, was die rond seksualiteit. Hier toonden we aan de hand van enkele foto's soa's en voorbehoedsmiddelen aan. Dit thema zit in de taboesfeer in Suriname. We wisten dus helemaal niet goed hoe de leerlingen zouden reageren. Na het verwachte gegiechel werden de jongeren al snel serieus. Je merkte dat ze enorm bezig waren met het thema, zo stelden ze enorm veel vragen rond seksualiteit aan het einde van de les.

Na onze drie thema's hadden we nog een laatste feedbackles. In deze les herhaalden we kort de inhoud van de drie voorgaande lessen. Alsook bevroegen we de leerlingen op welke manier ze nu het liefst les krijgen. Zo kwam hierbij naar voor dat het gebruik van foto's erg gesmaakt werd door de jongeren.

Na deze lessenreeks ontwikkelden we een soort draaiboek. Dit draaiboek was bruikbaar voor zowel de directie, als leerkrachten, als leerlingbegeleiding. Er staan onder andere heel wat tips and tricks in wat betreft het geven van soortgelijke workshops.

We zijn enorm trots dat we een bijdrage konden leveren aan het onderwijs in Suriname.