U bent hier

Jobat interviewt stagiaires Adelien en Nina
Stageland: 
Suriname
Zimbabwe
Stagejaar: 
2016

"Steeds meer afgestudeerde jongeren kiezen eerst voor een buitenlandse werkervaring, daarna starten ze een carrière in eigen land", schrijft Jobat. "Die ervaring zit soms ook vrij ver van huis. Twee West-Vlaamse studenten liepen stage in Zimbabwe en Suriname. Hun advies: stel je open voor nieuwe culturen, het is een meerwaarde voor je loopbaan.

Je hoeft geen toekomstige management-expat te zijn om nuttige buitenlandse ervaring op te doen. Dat bewijzen deze twee studenten. Adelien Turcq (21 jaar) uit Harelbeke studeerde toegepaste psychologie aan de Vives-hogeschool in Kortrijk. Ze liep vier maanden stage aan de King George VI- school in Bulawayo, de tweede stad van Zimbabwe. De school biedt zowel lager als secundair onderwijs aan voor jongeren met een fysieke of mentale beperking. De stage bracht Adelien veel bij. 'In de eerste plaats op het vlak van zelfstandigheid. Ik werd letterlijk in een nieuwe cultuur gesmeten en soms liep ik weleens tegen een muur. Het was ook een confrontatie met hoe verwend wij leven. De stageperiode leerde me om af en toe eens stil te staan. Wij hollen onszelf hier in een snel tempo voorbij en vergeten te reflecteren. Af en toe luisteren naar jezelf zorgt voor een verrijking', vindt ze.

Nina Van Bruwaene (21 jaar) studeerde aan de HoWest in Brugge en hoopt een loopbaan uit te bouwen als leerkracht biologie en LO in het middelbaar onderwijs. Nina liep stage op de HJ De Vriesschool in het district Saramacca in Suriname. 'Veel leerlingen in Suriname geven er de brui aan na de lagere school. Ze kampen met een logistiek probleem, want ze moeten soms één of twee uren reizen om op school te geraken. Daarnaast is er een taalprobleem: ze hebben moeite om het Nederlands te begrijpen omdat ze thuis Saramaccaans praten', stelde Nina vast. 'In dat kader zetten wij via VVOB een project op rond motivatie en studieondersteuning voor de kinderen van een beroepsschool. We stelden een lessenpakket samen met onder meer leerstofverwerkingstechnieken zoals mind mapping met veel kleuren. Ook stimuleerden we om meer te werken met de computer en aandacht te besteden aan de actualiteit.'"