U bent hier

Stageland: 
Zimbabwe
Stagejaar: 
2016

Ik ben Laura Bonkowski, een derdejaarsstudente kleuteronderwijs. Al van in het eerste jaar keek ik op naar andere studenten die naar het buitenland trokken. Ik dacht niet dat ik dit zelf kon, omdat ik twijfelde aan mijn Engelse capaciteiten. Gelukkig heb ik toch mijn kans gegrepen en ik heb daar nog geen enkel moment spijt van gehad, integendeel! Op 4 februari 2016 begon mijn avontuur. Samen met Céline Morret vertrok in naar Zimbabwe. Spannend!

We verbleven er in de Masvingo Teachers' College. Een hogeschool waar studenten een lerarenopleiding kunnen volgen. De eerste week woonden we verschillende lessen bij. We leerden studenten kennen en wisselden ervaringen uit. Enorm verrijkend, maar één week was ruim voldoende.

De tweede week konden we al onmiddellijk een maand stage lopen in de Victoria Primary School. Na twee dagen observeren, mocht ik al lesgeven. Dit vond ik geweldig! Ik werk graag met kinderen en dit was ook de reden waarom ik naar het buitenland wilde trekken. De leerkrachten waren heel open en geïnteresseerd in mijn manier van lesgeven. We konden veel van elkaar leren. Vooral het muzische aspect is sterk aanwezig in Zimbabwe. Je leert er ook speels te werk gaan met weinig materialen.

Tijdens de paasvakantie gingen we drie weken naar een weeshuis in de buurt. Het was enorm pakkend en in het begin emotioneel moeilijk. Vooral het zien van de moeilijke situatie waarin de kinderen moeten leven. Ze hebben geen familie waar ze bij terecht kunnen. Het is zo dat het weeshuis opgedeeld is in drie huizen. Ieder huis beschikt over een ‘moeder’ met 13 kinderen. Het moment dat we toekwamen waren de meesten aan het studeren. Daarnaast moeten de kinderen ook instaan voor de huishoudelijke taken zoals koken, de vloer opboenen, de moestuin onderhouden, slachten van kippen, kleren wassen,... Voor mij was het confronterend te zien hoe de 'moeders' hierbij staan toe te kijken en hoe ze bevelen geven. Enkel de twee jongste kinderen van één en drie jaar mogen nog echt ‘kind’ zijn. De cultuurverschillen zijn hier enorm groot. Ik leerde de cultuur kennen en probeerde te begrijpen waarom het er in het weeshuis zo hard aan toegaat. Ze willen de kinderen namelijk van jongs af aan leren om voor zichzelf te zorgen.
Gedurende die drie weken leerde ik de kinderen kennen, maar ook hun achtergrond. Ik bood een luisterend oor, maar hielp hen ook bij de huishoudelijk taken en hun huiswerk. Het was een prachtige ervaring!

Naast dit alles bracht ik ook een bezoek aan een landelijke school en een privé-school. Op die manier kreeg ik nog een ruimer beeld op de onderwijssituatie in Zimbabwe.

Er was natuurlijk ook tijd om de prachtige natuur te ontdekken. Samen met enkele andere Belgische meisjes die stage deden in Zimbabwe, maakten we een tiendaagse rondreis.

Voor mij was het een leerrijke ervaring waar ik positief naar terugkijk. In de toekomst zal ik heel wat zaken meenemen naar de kleuterklas. Ik heb veel geleerd, niet alleen op vlak van onderwijs maar ook op cultureel en persoonlijk vlak.