U bent hier

Stageland: 
Zambia
Stagejaar: 
2016

Een stage in het buitenland is geen ‘vakantie’ zoals heel wat mensen denken. Een stage in het buitenland is wel degelijk werken maar dan wel met plezier, want je ben gemotiveerd om iets te betekenen voor de organisatie en het land waarvoor je werkt.

Ik werkte enerzijds mee aan het ‘opleiden’ van studenten die kleuteronderwijs studeren in Zambia, ik gaf hen samen met mijn collega-student tips en tricks voor hun aankomende stage, we knutselden samen materialen die ze konden gebruiken op hun stage en we gaven ook een aantal presentaties over de materialen die wij maakten van kosteloos materiaal om hen zo aan te geven dat je veel kan maken om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren zonder dat het veel geld moet kosten.

Anderzijds maakten we zelf ook materialen voor verschillende hoeken (in de kleuterklas) met daarbij een handleiding voor de leerkrachten over heel Zambia om aan te geven welke materialen in welke leerhoeken passen, hoe ze deze zelf kunnen maken en waar wordt aan gewerkt bij de kinderen met deze materialen (we zorgden voor een link met de syllabus die gebruikt wordt in Zambia). Deze materialen gingen we gaan uittesten in 2 scholen. Na het uittesten pasten we deze nog wat aan waar nodig. Op het einde van onze stage organiseerden we een bijeenkomst voor alle kleuterleerkrachten uit het district waarbij we onze gemaakte materialen voorstelden en waarbij we zelf al kosteloos materiaal uitdeelden zodat de leerkrachten meteen aan de slag konden.

Tijdens onze stage bezochten we ook enkele overheidsscholen met een afdeling kleuteronderwijs waarbij nog vrij veel werk aan de winkel is. We zorgden ervoor dat we de gegevens van deze scholen kregen zodat de medewerkers van  VVOB weten waar nog hulp nodig is én zodat zij onze handleiding daar ook kunnen verspreiden.

Graag was ik nog langer in Zambia gebleven om deze scholen zelf te gaan helpen, om verschillende workshops te organiseren zodat we samen met de leerkrachten van deze scholen materialen konden maken zodat ze nog meer op weg geholpen werden, maar dit was jammer genoeg niet mogelijk.

Zoals vaak het geval is loopt natuurlijk niet alles van een leien dakje bij een stage. Zo hadden we vaak de uitdaging: ‘Hoe maken we dit in godsnaam met kosteloos materiaal?’ ‘Welke materialen zijn zinvol en niet al te veel werk om te maken (de leerkrachten moeten deze ook willen maken)?’ Toch ben ik trots op het resultaat dat we bereikten, we leerden creatief te zijn in bepaalde situaties en omstandigheden en steeds verder te denken dan onze neus lang is.

Deze stage was zeer verrijkend voor mezelf als leerkracht én als persoon.