You are here

Op 28 augustus 2014 vertrokken we (Monique Hendrickx, Sara Van den Bulcke en Truus Verstocken), drie wiskundecollega’s van Odisee campus Waas, richting Phnom Penh voor een internationaal avontuur zonder echt goed te beseffen wat er ons te wachten stond. Het VVOB-team in Cambodja had ons gevraagd om hen te ondersteunen op het vlak van wiskundedidactiek voor de lagere school, in het kader van het project “Primary pre-service teacher training in Science and Mathematics”. We hebben daar een tweedaagse workshop gegeven aan docenten van de lerarenopleidingen en leden van het ministerie van onderwijs (het “core team” wiskunde) over vaak voorkomende fouten bij getallenkennis en bewerkingen. Er werd ons ook gevraagd om te tonen hoe materialen (zoals getallenlijnen, MAB blokken…) hiervoor ondersteuning kunnen bieden.

Op de luchthaven werden we opgewacht door Debby Van Paesschen, een medewerkster van VVOB, die ons hartelijk verwelkomde. De volgende dag haalde een tuk-tuk ons op en bracht ons door het hectische verkeer naar het lokale Primary Teacher Training Centre in Phnom Penh. Dit was een eerste, vrij indrukwekkende kennismaking met het Cambodjaanse stadsleven. Onmiddellijk werd duidelijk dat de cultuurverschillen toch wel heel groot zijn: het levendige straatbeeld, de verschillende transportmiddelen (met vier om op een motor?), de vreemde Khmer symbolen,...

Vooreerst was het onze bedoeling om internationale ervaring op te doen en ook als team nog dichter bij elkaar te komen. Daarnaast vonden wij de opdracht inhoudelijk ook erg interessant: de vakdidactiek wiskunde van de Vlaamse lagere school vergelijken met de Cambodjaanse situatie. Ten slotte wilden we ervaring opdoen in functie van gelijke onderwijskansen voor iedereen.

Na twee dagen voorbereiden en afstemmen met de VVOB-medewerkers in Phnom Penh, gaven we de tweedaagse training aan de leden van het core team. Dit was echter niet evident door de toch wel erg grote taalbarrière. De slides op het grote scherm waren volledig in het Khmer, wij hadden enkel een Engelstalige versie op een klein scherm ter ondersteuning. De vertaling liep simultaan: wij spraken in het Engels en dit werd telkens door de lokale VVOB medewerkers vertaald naar het Khmer. De leden van het core team ('onze klas') waren erg leergierig. De Cambodjaanse context werd ineens duidelijk. We kwamen tot een zeer vlotte samenwerking en waren heel blij met hetgeen we daar bereikten.

Na een indrukwekkende autorit van vier uur langs modderige wegen, rijstvelden, paalwoningen en tempels arriveerden we in de provinciestad Kampung Cham. Daar bezochten we de lokale lerarenopleiding en een demonstratieschool. Binnenkort vertrekken twee studenten van de hogeschool Odisee op internationale stage naar Kampung Cham en op die manier konden we zien waar zij terecht zullen komen. De schoolkinderen kregen we echter niet te zien vermits het in die periode schoolvakantie was.

Eenmaal terug thuis en opnieuw op de hogeschool werden we overstelpt met vragen door collega’s en studenten. Op een opleidingsteamvergadering deelden we onze ervaring met de collega’s. Op de infoavond internationalisering brieften we de twee stagestudenten en hun ouders.

In onze lessen op de hogeschool merken we dat we na onze reis nog meer nadruk leggen op het belang van leerlijnen en het handelen met materiaal. In plaats van duur didactisch rekenmateriaal aan te kopen, stimuleren we de studenten meer om kosteloos materiaal te gebruiken en te verzamelen. Ook hier zijn er studenten die het financieel moeilijk hebben en voor hen kan dit een extra ruggensteun zijn. We weten dat taal, en rekentaal in het bijzonder, een belangrijke factor is in het leerproces binnen rekenonderwijs. Zo laten we studenten ervaren hoe moeilijk rekenen kan zijn als je de taal niet ten volle beheerst. Ze moeten in een van de lessen een Cambodjaanse wiskunde-oefening oplossen waarbij de opdracht in het Khmer geformuleerd is. Dit is van belang voor hun stagepraktijk en latere werken. Ook in de Vlaamse klassen zitten er veel kinderen die het Nederlands niet volledig machtig zijn.

Eind januari 2015 vertrekken onze twee studenten naar Cambodja om les te geven in de lagere school van Kampung Cham en mee te werken aan het project “Primary pre-service teacher training in Science and Mathematics” van VVOB. Ondertussen is er een tweede missie gepland en vertrekken we eind juni 2015 terug naar Phnom Penh.

door:

Monique Hendrickx, Lector Wiskunde en Stagelector Bachelor lager onderwijs

Sara Van den Bulcke, Lector Wiskunde en Stagelector Bachelor lager onderwijs

Truus Verstocken, Praktijklector Wiskunde en Stagelector Bachelor lager onderwijs

Odisee Campus Waas