U bent hier

19/02/2014

Begin 2013 vroeg het Ecuadoraanse ministerie van Onderwijs aan VVOB om samen het probleem aan te pakken van de discrepantie tussen enerzijds het aanbod van het technisch onderwijs en anderzijds de vraag naar gekwalificeerde gediplomeerden op de arbeidsmarkt. Hiervoor moesten we in detail weten hoeveel studenten er zijn in de 36 verschillende opleidingen die worden aangeboden over het hele land, en wat voor geschoolde arbeidskrachten er precies nodig zijn op de arbeidsmarkt. Al bij de eerste stap ondervonden we moeilijkheden: de gegevens over technisch onderwijs bij het ministerie van Onderwijs waren onbetrouwbaar of ontbraken.

We besloten dat het grootste deel van ons nieuwe meerjarenprogramma rond technisch onderwijs zich zou focussen op leerkrachtontwikkeling, en dat de uitvoering zou doorgaan in een specifiek deel van het land, Zona 4.
Dit maakte het noodzakelijk om een volledige telling uit te voeren in deze regio - met een bevolking van 1.766.377 en 286 technische scholen - over de verschillende aspecten van het technisch onderwijs. We huurden een bedrijf in gespecialiseerd in het verzamelen van gegevens. Het bleek een zeer interessante samenwerking, die nu door het ministerie zelf herhaald zal worden in alle andere regio’s.

Onderzoeksgebieden

In alle technische scholen van Zona 4 verzamelden we kwantitatieve gegevens over de volgende aspecten:

  • Algemene kenmerken van de technische scholen op het vlak van grootte, bevolking, type, tijdstip van lesgeven enz.
  • Het soort van opleidingen aangeboden door de scholen
  • De situatie van de stages voor studenten in bedrijven
  • Het aantal ondernemerschapsprojecten van de scholen (wettelijk verplicht)
  • De positie van directeurs en vice-directeurs
  • De situatie van de leerkrachten
  • De beschikbaarheid en kwaliteit van de infrastructuur

Belangrijkste bevindingen

  • Van alle 286 technische scholen die zogenaamd in de regio bestonden in 2013, functioneerden 42 niet langer als een technische school of waren gesloten.
  • 60,7% van de technische scholen zijn openbaar, 32,8% zijn privé.
  • 67,4% van alle studenten in het technisch onderwijs zijn verdeeld over vier opleidingen: boekhouden, ICT, boekhouden en administratie, en landbouwproductie. Minder dan 5% van de studenten zitten in een opleiding toerisme en minder dan 10% van alle studenten volgen een industriële opleiding. Dit in een regio met een toeristische kustlijn, een grote haven en een van de grootste olieraffinaderijen van Ecuador.
  • In 38,1% van de technische scholen heeft men problemen om voldoende stageplaatsen te vinden in bedrijven om studenten een praktijkopleiding aan te bieden. Merkwaardig genoeg zijn 25% van alle bedrijven die stages aanbieden autoreparatiewerkplaatsen, terwijl slechts 7 scholen een opleiding automechanica aanbieden.

  • In totaal stopten 1871 jongeren (5% van alle studenten in het technisch onderwijs) voortijdig hun studie in 2012-2013, 914 van hen reeds in het eerste jaar. 52% van deze schoolverlaters zijn jongens.
  • 57,4% van de vakleerkrachten in het technisch onderwijs hebben een tijdelijk contract, in tegenstelling tot 48,1% van de leerkrachten die algemene vakken onderwijzen.
  • 54,3% van de leerkrachten voor technische vakken hebben een diploma hoger onderwijs in een technische discipline, maar geen didactisch diploma. Dit wordt zelfs 63,4% als we alleen kijken naar de leerkrachten tussen 19 en 35 jaar oud. De mannelijke leerkrachten missen vaker een diploma dan hun vrouwelijke collega's.
  • 8,3% van alle leraren in het technisch onderwijs heeft geen enkel diploma hoger onderwijs (technisch of didactisch).

Volgende stappen

  • Deze gegevens grondig analyseren en de technische informatie integreren in de bestaande databanken van het ministerie, zodat van nu af aan doorlopend gegevens kunnen worden verzameld over technisch onderwijs in Ecuador.
  • De bestaande informatie over de arbeidsmarkt in Zona 4 analyseren, en een methodologie ontwerpen om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen zodat er solide technisch onderwijs kan worden voorzien (eerst in Zone 4, daarna in de rest van het land).
  • Met betrekking tot de situatie van de leerkrachten en directeurs, zullen deze gegevens worden gebruikt om de specifieke professionele ontwikkelingsbehoeften van leerkrachten in het technisch onderwijs verder te onderzoeken. Dit zal de basis vormen voor de ontwikkeling van een aantal opleidingen en stagemogelijkheden.

 

Deze nulmeting vormt het startpunt van ons nieuwe meerjarenprogramma rond technisch onderwijs in Ecuador.

Een veelbelovende start!