U bent hier

Chiara Eggers ging op lerarenstage in het Cambodja: “Veel bijgeleerd op multicultureel vlak"
28/09/2016

"Met het nieuwe schooljaar is ook weer een nieuwe lading leerkrachten aan de slag gegaan", schrijft Bart Roggeman in de Jobat Antwerpen van 10 september. "Jaarlijks studeren meer dan 8.500 leraren af aan de Vlaamse onderwijsinstellingen. Een belangrijk luik van hun opleiding vormen de stages.

Sommigen van hen kiezen daarbij voor een stage in het buitenland. Onder hen Chiara Eggers (22) uit Schelle. De kersverse juf, die sinds dit schooljaar aan de slag is in vrije basisschool De Zonnebloem in Antwerpen, trok via de Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en Technische Bijstand (VVOB) voor vier maanden naar Cambodja. 'Ik heb er héél veel uit geleerd. Naar mijn mening meer dan ik gewoon hier in een school stage had gelopen', zegt ze.

VVOB stuurt jaarlijks enkele tientallen studenten voor een stage naar het buitenland. Dat levert voor de studenten in kwestie dikwijls een onvergetelijke ervaring op en helpt tegelijk bij de verbetering van het onderwijs in ontwikkelingslanden. De organisatie is momenteel actief in negen landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. Het gaat om projecten in Ecuador, Suriname, de DR Congo, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Rwanda, Cambodja en Vietnam. Voor het stagejaar 2016 trokken zo 42 studenten via VVOB naar het buitenland.

Chiara Eggers, die haar opleiding leerkracht lager onderwijs vervolmaakte aan de Thomas More-hogeschool in Mechelen, kwam terecht in een project in Ta Khmau, een stad niet ver van de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Gedurende twee maanden gaf ze er lessen wetenschappen, wiskunde, Engels en Frans aan het derde en zesde leerjaar. Daarnaast werkte ze nog twee maanden in het lokale VVOB-kantoor om er geschikte materialen uit te zoeken en workshops uit te werken die er het onderwijs vooruit moeten helpen.

Levenservaring

Hoewel de keuze tussen een stage hier of in het buitenland haar erg moeilijk lag, beklaagt ze zich haar avontuur totaal niet. 'Ik heb heel lang getwijfeld om in België te blijven omdat je dan een langere stageperiode hebt en dat ook belangrijk is om met het reilen en zeilen binnen het onderwijs hier meer vertrouwd te geraken. Maar ik had het gevoel dat ik in het buitenland ruimere ervaring zou kunnen opdoen en dat gevoel is alleen maar bevestigd. Naast het les geven op zich, heb ik heel wat levenservaring kunnen opdoen', verzekert Chiara.

'Multiculturaliteit is in onze samenleving en zeker in het onderwijs tegenwoordig heel belangrijk. In Cambodja ben ik niet alleen geconfronteerd geweest met andere onderwijssystemen maar ook met de taalbarrière en andere levensgewoonten. Als ik nu een kindje uit een ander land in mijn klas krijg, weet ik hoe het is om ergens terecht te komen als je de taal niet spreekt en je thuis andere gewoonten hebt. Je leert er meer open voor te staan en er meer begrip voor te hebben. De ervaringen die ik heb opgedaan, maken het ook makkelijker om te communiceren. Het zijn zaken die je als beginnend leerkracht zeker helpen in je aanpak voor de klas', zegt ze.

Je hoeft geen smartboard om interessante en hedendaagse lessen te maken.

Chiara Eggers, leerkracht lager onderwijs

'Je leert ook minder in stereotypen denken', gaat Chiara voort. 'Want als het over ontwikkelingslanden gaat, hebben wij dikwijls toch een bepaald (verkeerd) beeld voor ogen. Moet je dan in een hutje slapen, kreeg ik bijvoorbeeld de vraag. Terwijl dat helemaal niet zo is. Iedereen loopt er ook met een smartphone, terwijl ik nog een 'baksteen' van een gsm heb.' (lacht)

'Ook de twee maanden dat we in het kantoor werkten rond materiaal, waren erg verrijkend. De huidige generatie van leerkrachten is vooral vertrouwd met het smartboard dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt. Het is makkelijk om er voor alles en nog wat naar terug te grijpen. Maar daar leer je dat je ook de dag van vandaag met eenvoudige materialen zeker ook interessante en hedendaagse lessen kunt maken. Zo hebben we een website ontwikkeld en een workshop gegeven rond eenvoudige wetenschappelijk experimenten die kunnen worden uitgevoerd met kosteloze materialen. We hebben alles doorgegeven aan de plaatselijke studenten onderwijs waarmee we hebben samengewerkt zodat zij ermee aan de slag kunnen en dit op hun beurt kunnen doorgeven.'"