U bent hier

28/09/2015

Private en publieke ondernemingen betrekken bij het technisch onderwijs is een belangrijke sleutel om de relevantie ervan te waarborgen. Daarom ondersteunt VVOB het ministerie van Onderwijs in Ecuador bij het opzetten van duurzame relaties met de publieke en private sector. Beide zijn betrokken bij de ontwikkeling van curricula, initiatieven voor ondernemerschap, stages bij bedrijven en de inzet van infrastructuur en kennis. Zo garanderen ze de aansluiting van het technisch onderwijs op de arbeidsmarkt.

Curriculumontwikkeling in overeenstemming met de economische realiteit

Het VVOB-programma ondersteunt het ministerie van Onderwijs in de selectie, ontwikkeling en validatie van de prioritaire curricula voor het technisch onderwijs in overeenstemming met de economische realiteit van het land. De leerplannen zijn gecontextualiseerd volgens de behoeften van de regio's. VVOB helpt ook bij de opzet van een virtuele bibliotheek voor leerkrachten met onder andere didactisch materiaal om te werken met de nieuwe curricula.

Naast het ministerie bepalen ook vertegenwoordigers van private en publieke ondernemingen de opzet van het technische onderwijs. Leden van de kamers van koophandel en bedrijven ontwikkelen beroepsprofielen voor de landbouw, de industrie (bv. hout, bouw, elektriciteit en chemie) en de dienstensector (bv. ICT, administratie, toerisme en handel). Deze professionele profielen vormen de basis van de nieuwe curricula.

Ondernemerschap stimuleren

Eindproducten exporteren in plaats van onbewerkte natuurlijke hulpbronnen zorgt ervoor dat toegevoegde waarde in Ecuador blijft. Om dit te bereiken heeft Ecuador nood aan meer technisch opgeleide mensen met een ondernemende geest. VVOB werkt nauw samen met het ministerie van Onderwijs om het ondernemerschap in te bedden in het technisch onderwijs.

VVOB ontwikkelde het curriculum voor een universitaire cursus over ondernemerschap voor drie universiteiten. 4.224 toekomstige leerkrachten zullen deze hebben gevolgd tegen eind 2016. Ze zullen dan zijn uitgerust om hun leerlingen te begeleiden in ondernemerschap en productie.

Andere initiatieven die de relevantie verhogen

Een bijzondere uitdaging is dat de pedagogische en didactische vaardigheden en professionele competenties die leraren in het technisch onderwijs nodig hebben, onvoldoende zijn. De systemen van professionalisering houden nog geen rekening met de specifieke aard van het technisch onderwijs. Daarom ondersteunt VVOB het ontwerp en de toepassing van een systeem voor de opleiding deze leerkrachten om hun pedagogische en technische expertise te verbeteren. VVOB werkt ook samen met het ministerie van Onderwijs om stages in bedrijven te regelen voor de leerkrachten van het technische onderwijs. Ten slotte staan we het ministerie bij in haar inspanningen om de samenwerking te optimaliseren tussen hogescholen, publieke en private bedrijven, hogere technische instituten en universiteiten. Deze samenwerking is er om de stages in ondernemingen te garanderen en de infrastructuur en kennis te delen.