U bent hier

I hope my change will inspire my colleagues
25/06/2015

So Sam Borey is een 29-jarige lerarenopleider wetenschappen uit de provincie Kampot. Sinds 2014 is ze ook lid van de werkgroep van het VVOB-programma rond basisonderwijs. Na haar eigen professionele ontwikkeling zal ze één van de nationale trainers worden voor wetenschapsmethodologie lager onderwijs. Tevreden denkt ze terug aan hoe de participatie in de werkgroep haar veranderd heeft, zowel professioneel als persoonlijk.

Capaciteitsopbouw

So Sam Borey keert terug van haar try-out, voorzien van stapels didactisch materiaal en kladversies van handboeken. Dit is deel van de activiteiten om de capaciteit op te bouwen van haar en negen andere werkgroepleden. Ze herinnert zich de weg die ze heeft afgelegd sinds ze deelnam aan de VVOB-werkgroep in 2014. Het deelnemen aan de workshops en trainingsactiviteiten heeft haar niet alleen geholpen om methodologische kennis op te bouwen, maar heeft ook geleid tot een opmerkelijk verschil in hoe ze invulling geeft aan haar werk.

Verandering in methodologie

Aan het einde van elke les reflecteert de leerkracht nu over de manier van lesgeven om zo continue de kwaliteit ervan te verbeteren. “In het verleden waren mijn lessen theoretischer”, herinnert de lerarenopleider zich. De huidige manier van lesgeven beschouwt ze als meer succesvol. Ze kan studenten nu beter begeleiden bij het uitvoeren van experimenten en het leggen van verbanden met de theorie. Ze besteedt nu ook meer aandacht aan misvattingen die studenten hebben over de leerstof en biedt de nodige ondersteuning. Dit heeft geleid tot een hogere betrokkenheid van de studenten. Zo stellen ze vragen en verwoorden hun ideeën. Ze hebben ook meer zin om te leren en begrijpen de lessen beter. So Sam Borey merkt een opmerkelijke verbetering op in de leeruitkomsten door het gebruik van deze studentgerichte aanpak.

Persoonlijke veranderingen

De deelname aan de werkgroep wetenschappen heeft haar ook op persoonlijk vlak veranderd. Ze voelt zich nu meer zelfzeker en staat ook meer open voor constructieve feedback. Dit heeft haar geholpen om nauwer betrokken te zijn bij de schoolontwikkeling.

Toekomst

Ze zou graag in de toekomst nog meer verbetering zien in de kwaliteit van het wetenschapsonderwijs in Cambodja. De lerarenopleider voegt eraan toe: “Ik zal beginnen met mezelf te veranderen. Dan hoop ik dat de verandering die ik heb ondergaan, mijn collega’s zal inspireren.”