U bent hier

31/12/2008

Mijn naam is Dagoberte, ik werk voor de Congolese onderwijsinspectie in Matadi. Ik ben verantwoordelijk voor de inspectie van negen lagere scholen. Ik heb het voordeel dat ik in een stedelijk milieu werk, waar de scholen dichtbij elkaar liggen. Mijn collega’s op het platteland moeten soms twee of meer dagen lopen om een volgende school te kunnen bezoeken.

Via de provinciale hoofdinspecteur ontvang ik de pedagogische brochures die de VVOB verdeelt. Zulke instrumenten zijn op meer dan één manier onontbeerlijk. De meeste scholen beschikken niet over handboeken, niet voor de leraar en niet voor de leerlingen. Vaak hebben leerlingen niet eens een schrift of een balpen om nota’s te nemen. Dit maakt dat ze alles moeten onthouden en hun lessen niet visueel gesteund kunnen herhalen. Sommige kinderen kunnen de drukletter ‘a’ niet herkennen omdat ze in hun leven enkel de handgeschreven versie hebben gezien. De leerkrachten zijn vaak ondergekwalificeerd. Weet dat je bij ons meteen na het secundair onderwijs leerkracht kan worden in een lagere school. Je moet wel de optie pedagogie gevolgd hebben, maar geen hogere studies. Dat maakt dat heel wat leerkrachten het moeilijk hebben om bepaalde onderwerpen te onderwijzen. Vroeger gebeurde het wel eens dat leerkrachten dergelijke materie gewoon oversloegen. Nu proberen we ze hierrond te vormen met behulp van deze brochures. We bespreken de thema’s in de basiscellen, waar leerkrachten ervaringen uitwisselen en van elkaar kunnen leren. Hoewel de brochures centraal zijn ontworpen door de Nationale Vormingsdienst in Kinshasa, geven ze toch een goed beeld van de problemen die wij hier in de scholen ondervinden.

Het is belangrijk dat de terreininspecteurs kunnen aangeven wat de noden in het veld zijn. Ook de documentatie met betrekking tot thema’s die alle sectoren doorkruisen, zoals gender en de preventie van HIV/aids, zijn enorm belangrijk. Een kind kan niet vroeg genoeg ingelicht worden over zulke belangrijke kwesties. De leerkrachten proberen deze gevoelige en cultuurgebonden thema’s dan ook zoveel mogelijk bespreekbaar te maken in de klas.