U bent hier

Naar onderwijs dat kansen biedt voor élk Surinaams kind
20/12/2011

“Ik ben Jozef Mardjo en werk voor het ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling (MINOV) als schoolleider op een basisschool in Paramaribo, Suriname. Via mijn werk voor MINOV kwam ik in contact met PROGRESS (Programma Effectieve Scholen Suriname) van MINOV en VVOB. Ik nam deel aan diverse trainingen voor basisschoolleerkrachten die PROGRESS aanbiedt. Ik vind het belangrijk dat leerkrachten instrumenten ontvangen om beter les te geven. Samen met twee andere leerkrachten uit mijn school volg ik daarom regelmatig de trainingen van VVOB. Samen vormen wij het vernieuwingsteam van onze school. Dat betekent dat we diverse trainingen volgen en de opgedane kennis doorgeven aan onze collega’s op school.

Nu hebben we de trainingen ’Ik geloof in jou!’, ’Krachtige Leeromgeving‘ en ’Activerende Didactiek‘ achter de rug. We komen na de training bij elkaar, bespreken de stof en bedenken hoe we deze kunnen doorgeven aan de andere leerkrachten binnen ons schoolteam. Bij het overdragen brengen we meteen de theorie in de praktijk. We gebruiken bijvoorbeeld een lied als signaal tijdens de training. Zo ervaren ze zelf hoe fijn dat werkt en willen we de toepassing in de klas stimuleren. Het doet me goed te zien dat de leerkrachten op mijn school de handreikingen uit de trainingen zoveel mogelijk toepassen en dat ze ook hun eigen creativiteit gebruiken om het geleerde zichtbaar te maken in de klas. Een voorbeeld daarvan is het complimenteren en oog hebben voor elk kind door ze ’zonnestraal van de week‘ te maken. De kinderen maken tijdens de les beeldende vorming een werkstuk en het mooiste werk stellen we tentoon in een speciaal schrift. Elke keer kiezen we een andere leerling en die prijzen we over zijn of haar werkstuk. Dit stimuleert de leerlingen om in elke les hun uiterste best te doen. Ook op het infobord komen nu enkel de positieve berichten, om de leerlingen aan te zetten het goede na te streven.

Tijdens het ouderoverleg informeren we de ouders over de onderwijsvernieuwingen die al doorgevoerd zijn in de klassen. Wij vinden het belangrijk dat ook zij op de hoogte zijn. Met de instrumenten uit de trainingen van PROGRESS worden wij beter in ons werk. Zo gaan we samen op weg naar kindvriendelijker en effectiever onderwijs... naar onderwijs dat kansen biedt voor élk Surinaams kind!”